مراحل ساخت Tasty Cherries

شما اینجا هستید : توت لاین > مقالات > مراحل ساخت Tasty Cherries
مراحل ساخت Tasty Cherries

پس از انتشار آرت ورک Tasty Cherries تو وبسایت blenderartists.org و فیچر شدن این کار تو وبسایت BlenderNation بود که یک ایمیل از طرف همین وبسایت دریافت کردم.توی این ایمیل ازم خواستند اگر که مایل هستم روند تولید این آرت ورک رو در قالب یک مقاله آماده و در وبسایت BlenderNation منتشر کنم. وبسایت BlenderNation در کنار اینکه اخبار، رویدادهای مهم و همینطور آموزش های مرتبط با بلندر رو پوشش میده، بخشی رو هم داره به نام behind the scenes که آرتیست ها میتونند مراحل و روند تولید آثارشون با بلندر رو در قالب یک مقاله با کاربران دیگه به اشتراک بزارند.


متن مقاله و همینطور تصاویری که نیاز بود رو آماده کردم و به کمک یکی از دوستان خوبم مقاله رو به انگلیسی برگردان کردم و برای وبسایت فرستادم.(برای دیدن مقاله در وبسایت BlenderNation کلیک کنید) مقاله رو اینجا در وبسایت توت لاین هم برای شما دوستان قرار میدم و امیدوارم براتون مفید باشه :)

ترجمه مقاله

سلام.اسم من مرتضی طهماسبی هست و 25 سالمه و در کشور ایران زندگی میکنم.دوست دارم اینکه چطور با بلندر آشنا شدم رو خیلی کوتاه براتون بگم.سال آخر دبیرستان بودم که توسط یکی از دوستانم که به شدت پیگیر و علاقه مند به نرم افزارهای اوپن سورس بود با نرم افزار بلندر آشنا شدم و قبل از اون هیچ شناختی از نرم افزار های سه بعدی نداشتم. بعد از آشنایی با بلندر بود که فهمیدم چقدر عاشق این هستم که ایده هایی که توی ذهنم دارم رو به صورت سه بعدی خلق کنم.شروع کردم به کار کردن با بلندر و واقعا اون روزها آموزش های نرم افزار بلندر حتی به انگلیسی خیلی کم بودند چه برسه به آموزش های فارسی (زبان کشور من).

از اونجایی که اون زمان هیچ کلاس تخصصی برای آموزش بلندر وجود نداشت من به صورت خودآموز جلو رفتم و هرچیزی که امروز از بلندر و سه بعدی میدونم به کمک آموزش های آنلاین مثل یوتویب هست. بلندر توی کشور من تا قبل از انتشار نسخه 2.8 خیلی شناخته شده نبود و اگه در پاسخ به این پرسش که با چه نرم افزار سه بعدی کارمیکنی؟ میگفتی بلندر، طرف مقابل دوباره ازت میپرسید بلندر؟! بلندر دیگه چیه؟!! ولی با انتشار نسخه 2.8 همه چیز تغییر کرد و امروز بلندر به اندازه نرم افزارهای دیگه تری دی شناخته شده هست و هر روز کاربران بیشتری پیدا میکنه و خیلی از کاربرهای حرفه ای به این نرم افزار سوییچ میکنن.

اینجا بود که کمبود آموزش های فارسی بلندر خیلی حس میشد و تصمیم گرفتم برای نسخه جدید بلندر آموزش بسازم.یه وبسایت آموزشی راه اندازی کردم و شروع کردم به ضبط آموزش و با این کار میتونستم به کاربرانی که علاقه مند هستند بلندر رو یاد بگیرند ولی خیلی با زبان انگلیسی راحت نیستند کمک کنم. تو این مقاله من بهتون نشون میدم که برای ساخت آرت ورک tasty cherries توی بلندر چه مراحلی رو طی کردم.

ایده
من توی اینترنت اتفاقی تصویر زیر رو دیدم و خیلی ازش خوشم اومد و با خودم گفتم چه قدر جالب میشد اگه همین تصویر رو توی بلندر بازسازی کنم.


مدلسازی
تصویر رو به صورت رفرنس بردم توی بلندر و شروع کردم به مدلسازی کردن گیلاس ها.برای مدلسازی گیلاس ها از Cube استفاده کردم و با اضافه کردن Loopcut و همینطور subdivision surface modifier فرم نهایی گیلاس رو ایجاد کردم.


بعد از گیلاس ها باید شاخه درخت رو مدلسازی میکردم.از یک cylinder برای ایجاد فرم کلی شاخه درخت استفاده کردم و جزئیات بیشتر رو به کمک Sculpting  اضافه کردم.


در حین Sculpt کردن تنه درخت از ابزار Remesh که از نسخه 2.81 به بلندر اضافه شده بارها استفاده کردم.این ابزار فوق العاده خیلی در پروسه حجاری بهم کمک کرد.


مرحله بعدی مدلسازی برگ ها بود.از یک Plane برای فرم کلی برگ استفاده کردم و با اضافه کردن Loopcut و همینطور ابزار proportional editing فرم نهایی برگ رو ایجاد کردم.برگ رو چندین بار کپی کردم و به کمک ابزار Snap برگ ها رو روی سطح تنه درخت قرار دادم.


برای اینکه عمق بیشتری توی تصویر ایجاد کنم تمام مدل رو چندین بار کپی کردم و در فواصل دورتر از دوربین قرار دادم.با اینکار با اضافه کردن Depth of the field  تصویر جذاب تری تولید میشد.


متریال و تکسچر

برای تکسچر برگ ها من از سایت cgbookcase.com استفاده کردم که تکسچرهای باکیفیت رو به صورت رایگان قرار داده و برای اینکه بتونم برای پشت و روی برگ از تکسچرهای جداگانه استفاده کنم توی تنظیمات نود از گزینه Backfacing توی geometry node استفاده کردم.

تکسچر ساقه های متصل به گیلاس رو هم با رنگ هایی که از تصویر رفرنسم گرفته بودم با texture paint ساختم.


برای تکسچر تنه درخت خیلی توی اینترنت گشتم ولی تکسچر مناسبی رو پیدا نکردم.از اونجایی که تنه درخت گیلاس تکسچر بخصوصی هست نمیشد از هر تکسچری استفاده کنم.اینجا بود که یادم اومد توی باغچه خونه مون یه درخت گیلاس داریم. دوربین DSLR خودم رو برداشتم و رفتم از تنه درخت عکاسی کردم :)


و به لطف عکس هایی که گرفتم با Texture paint ، تکسچری که برای تنه درخت نیاز داشتم رو ساختم.


برای گیلاس ها از این تکسچر (تصویر زیر) استفاده کردم و متریال گیلاس رو به کمک node های زیر ساختم که متریال چندان پیچیده ای هم نبود.


پیش نمایش رندر در موتور رندر eevee


نورپردازی و رندر
برای نورپردازی صحنه از یک تصویر HDRI که از سایت hdrihaven.com دانلود کردم استفاده کردم و با اضافه کردن یک Sun Light نور و سایه صحنه رو تقویت کردم.


صحنه رو با موتور رندر Cycles رندر کردم و از قابلیت جدید و فوق العاده بلندر یعنی Adaptive Sampling استفاده کردم که زمان زیادی رو برام ذخیره کرد.همینطور به لطف Denosie Filter  توی کامپوزیت بلندر، بدون اینکه نیاز باشه مقدار Smaple رو بالاتر ببرم، تونستم تصویری شفاف و بدون نویز رندر کنم.



امیدوارم که از این مقاله خوشتون اومده باشه و براتون مفید بوده باشه. با کلیک روی تصویر زیر میتونید تو این پیج اینستاگرام آرت ورک های بیشتری رو دنبال کنید.


#مقاله_آموزشی
مقالات بروز و کاربردی + رویدادهای مهم مشاهده همه مقالات