پنج تغییر مهم در بلندر 2.8 - توت لاین

پنج تغییر مهم در بلندر ۲.۸

پنج تغییر مهم در بلندر ۲.۸

نسخه 2.8 بلندر (Blender) توی خیلی از بخش ها تغییرات گسترده ای نسبت به نسخه های قبلی داشته و اینجا میخوایم شما رو با مهم‌ترین تغییراتی که این نسخه جدید داشته آشنا کنیم.

 

1) رابط کاربری در بلندر 2.8

رابط کاربری بلندر تو این نسخه جدید کمی تغییر کرده، اما نگران نباشید یکم که باهاش کار کنید بهش عادت میکنید، اما خب بعضی وقتا آدم احساس میکنه که بیش از حد به فضای کاری قبلی عادت کرده و آماده شدن برای رابط کاربری جدید نیاز به تلاش بیشتری داره.

انتخاب با کلیک چپ

این تغییر حسابی صدای همه رو درآورده، از اونجا که برای ایجاد تغییرات خیلی کاربردی و دم دسته. انتخاب با کلیک راست هنوز قابل دسترس خواهد بود اما دیگه به شکل پیش‌فرض روی نرم‌افزار درنظر نگرفته شده. یه چیز عالی درباره این تغییر اینه که توی نسخه جدید با کلیک راست (مثل بقیه نرم‌افزارها) میتونیم به منوی اصلی هر آبجکت دسترسی پیدا کنیم.

 

محیط‌های کار

دیگه با Layoutها خدافظی کنید! محیط های کار (workspaces) مثل کلی Layout میمونن که عملکردهای جدید دارن و فضا و قابلیت‌های بیشتری رو براتون فراهم میکنن که بین فضاهای کارتون گردش کنید.این محیط‌های کاری رو کمی بالاتر از نوار بالایی نرم افزار میتونید پیدا کنید. این منوها نسبت به Layoutهای قبلی خیلی کارآمدتر و به‌درد بخورتر هستن و حتی وقتی افزونه های مختلف نصب و به بلندر اضافه میکنید، این منوها هم تغییر میکنن.

مثلا اگه میخواید مدلسازی کنید این منو به همون منوی Edit تبدیل میشه، که باعث میشه سرعتتون بالا بره. اگه بخواید Sculpting یا حجاری انجام بدید، این منو نه تنها به حالت Sculpt Mode  تبدیل میشه، بلکه فضای viewport رو طوری تغییر میده که نور و سایه Matcap رو بتونید فعال کنید و فقط چیزهایی رو نشون میده که مربوط به کارتون میشه.همین‌طور میتونید محیط‌ کارتون رو طوری تغییر بدید که قشنگ مناسب کارتون باشه و به راحتی بتونید بین کارهای مختلف و منوی‌های مختلف بگردید و سرعتتون بره بالاتر.

 

ابزارهای فعال توی منوی Toolbar

به جای مجموعه‌ای از ابزارهای مشابه، الان دیگهToolbar جای کلی ابزار بدردبخوره! کلیک کردن روی هر کدوم از این ابزارها اون رو فعال میکنه که به این معنیه که با پایین نگه داشتن و حرکت دادن کلیک چپ میتونید ازش استفاده کنید. بیشتر این ابزارهای یه سری ابزار زیرمجموعه دارن، که باعث میشه استفاده ازشون خیلی خیلی راحت‌تر و سریع‌تر بشه.

این تغییر خیلی به درد تازه‌کارها میخوره، چون تمام ابزارهای مهم مدل‌سازی بلندر رو صاف جلوی چشمتون میذاره. برای کسایی که حرفه‌ای هستن ولی خیلی به‌دردبخور به حساب نمیاد چون اونا با استفاده از کلیدهای میان‌بر خیلی سریع‌تر همه کاراشونو انجام میدن.

نوار بالایی

با ایجاد شدن ابزارهای جدید، یه فضای مناسبی برای تنظیمات هر ابزار ایجاد شده. بیشتر ابزارهای مدلسازی خیلی تنظیمات ویژه ای ندارن، اما ابزارهای حجاری (Sculpting) و Grease Pencil کلی تنظیمات دارن. توی نسخه جدید شما خیلی راحت میتونید به این تنظیمات با استفاده از منوی بالایی دستری پیدا کنید. اگه همون سبک قدیمی منوها که توی Toolbar بود رو ترجیح میدید، دقیقا همون گزینه‌ها رو میتونید توی قسمت Tool Properties  از پنجره Properties Editor پیدا کنید.

تم های جدید

رنگ، شکل و Layout ها: توی نسخه 2.8 شما میتونید اینارو به سبک دلخواهتون تنظیم کنید و تغییر بدید. زمینه‌های پیش‌فرض جدیدی هم برای دانلود ایجاد شدن که میتونید هر کدوم که به نظرتون از لحاظ ظاهری قشنگ و خوبه و به راحتی میتونید باهاش کار کنید رو انتخاب کنید، در واقع میتونید توی نسخه 2.8 از پایه همه چی رو بر اساس علایق و راحتیتون تغییر بدید.

2) نمودار Dependency

نمودار Dependency توی نرم‌افزار بلندر (که بهش Depsgraph هم میگن) کوچک‌ترین تغییراتی با استفاده از یه ابزار یا از طریق دستکاری تنظیمات به وجود میان رو روی صفحه کار به سرعت پیاده میکنه. این تغییر خیلی قابل احساس نیست برای اینکه به طور مستقیم باهاش سر و کار نداریم اما همین تغییر کوچیک توی نسخه جدید کلی تجربه بهتری از فضای کاری توی نرم‌افزار رو به ما میده و باعث میشه سرعتمون خیلی بالا بره.این Depsgraph خیلی زیرپوستی همه جای بلندر رو تحت تاثیر قرار میده.این تغییرات باعث مناسب‌سازی بیشتر درایورها، از بین بردن بعضی محدودیت‌ها، پیش نمایش انیمیشن‌ها و همین‌طور ارتباط دادن فایل‌های مختلف مورد استفاده توی فضای بلندر به هم شده.

 

3) موتور رندر  EEVEE

خودتون رو برای گرفتن اسکرین شات های عالی از همه‌ی زوایا آماده کنید! EEVEE موتور رندر جدید بلندر که به شکل Real-Time رندر میگیره باعث شده که بلندر به یکی از سریع‌ترین و بهترین موتورهای بازی تبدیل بشه، این موتور رندر باعث میشه بدون نیاز به صرف زمان برای گرفتن خروجی رندر، بتونیم خروجی نهایی رو با کیفیت عالی ببینیم.

این موتور رندر به ما اجازه میده تغییرات ریزی که توی متریال‌های PBR  به وجود میاریم رو سریع ببینیم، وضعیت آبجکت‌هایی که توی بازی ازشون استفاده کردیم رو دقیقا به شکلی که توی بازی دیده میشن، ببینیم و خیلی راحت Paint  کنیم همزمان با دیدن تغییراتی که توی لایه‌های مختلف به وجود میاره.در حال حاضر EEVEE هیچ تغییری توی Cycles به وجود نمیاره، اما توی موتور رندر Real-Time توی نسخه 2.8 قرار بترکونه.

 

ویوپورت شیدینگ بهتر

سریع‌ترین راه برای طراحی صحنه مورد نظرتون Solid Shading به حساب میاد.توی بلندر 2.8 همین Solid Shading به یه فضایی تبدیل شده با کیفیت بالا که تمرکزش روی مدل‌سازی، پرداخت جزئیات و انیمیشن‌سازی، یا حتی Layoutهای مختلف توی صحنه‌ هست.

Cycles و EEVEE  هر دو برای گرفتن خروجی با کیفیت و نزدیک به واقعیت استفاده میشن ، درحالیکه وظیفه Workbench  این هست که سرعت و وضوح صحنه رو بالا ببره. با سایه‌های پر از جزئیات، نمایش برجستگی و فرورفتگی‌ها و رنگ‌های مختلف، تمام جزئیاتی که برای ایجادشون کلی زحمت کشیدید نشون داده میشه و به نظر کاملا واقعی و طبیعی میاد.

Wireframes (نمایش آبجکت‌ها به شکل شبکه‌ای)

دیگه با وایرفریم نه چندان راضی کننده تو نسخه های قبلی خداحافظی کنین! تو بلندر 2.8 وایرفریم از نو طراحی و بازتولید شده. توی این نسخه وایرفریم مثل یه لایه جدید روی صحنه قرار میگیره، حتی روی موتور رندرهای EEVEE  و Cycles  هم میشه قرارش داد.

قراره که این شبکه‌ها Fresnel  داشته باشن، بتونیم رنگش رو عوض کنیم یا حتی اونا رو انقدر شفاف (Transparent) کنیم که آبجکت‌های زیرشون کاملا دیده بشن، همه اینا باعث میشه که کمتر گیج بشیم و راحت‌تر بتونیم تغییرات رو ایجاد کنیم.

شما حتی میتونید وایرفریم رو روی Solid Shading تمام آبجکت‌های موجود اضافه کنید، که اصلا توی نسخه‌های قبلی امکان‌پذیر نبود.

 

4) Grease Pencil

ابزار  Grease Pencil در واقع فقط برای این استفاده میشد که یه سری نوشته‌های کوچیک و سریع رو روی viewportها اضافه کنیم، اما توی سال‌های اخیر کلی تغییر کرده و به یه ابزار خیلی به درد بخور برای انیمیشن‌سازی شده. البته باید بدونید که اون ابزار قدیمی که برای نوشتن ازش استفاده میکردیم هنوز به شکل علامت‌گذاری (Annotation) قابل دسترسه، اما  Grease Paint دیگه برای خودش یه ابزار منحصربه‌فرد شده.این به این معنیه که شما میتونید خیلی سریع بین طراحی، آبجکت، و Edit mode ای که مخصوص Grease Pencil  طراحی شده بچرخید، تغییراتی بهش اضافه کنید یا متریال‌ها رو عوض کنید تا به شکل آشنا و راحت‌تری دربیان.

 

جعبه ابزار کامل برای ساخت انیمیشن دوبعدی

با ایجاد فضای بیشتری برای ابزار Grease Pencil، کلی هم فضا برای ابزارهای دیگه باز شده، دستورهایی مثل Circles, Boxes, Curves, Arcs, Lines  حالا خیلی راحت کشیده میشن و میتونیم یه خونه‌هایی رو براشون توی منو انتخاب کنیم که سریع با یه کلیک فعال بشن.به لطف محیط کاری جدید، دستور ادغام کردن لایه‌های مختلف و افکت هایی که بعد از رندر میشه اضافه کرد، Grease Pencil به ما این قابلیت رو میده که خیلی راحت صفر تا صد یه انیمیشن دوبعدی رو باهاش بسازیم.

 

5) کالکشن ها (Collections)

اگه یادتون باشه بلندر توی نسخه‌های قبلی فقط اجازه میداد که 20 تا لایه ایجاد کنیم، خب دیگه اینطوری نیست! حالا دیگه Collections  جای اون لایه ها رو گرفتن و همه چی رو عوض کردن. هر چندتا که دلتون می‌خواد میتونید از اینا داشته باشید، میتونید اونا رو با استفاده از Outliner  توی گروه‌های مختلف مرتب و طبقه‌بندی کنید تا بتونید راحت‌تر بهشون دسترسی پیدا کنید.

دیدن لایه‌های مختلف

همون‌طور که توضیح دادیم بلندر 2.8 پیوسته در حال رندر گرفتن viewport ای هست که فعالش کردید، لایه‌هایی که در حال رندر شدن هستن حالا اسمشون شده View Layers و ازشون میتونید برای حذف کردن یا اضافه کردن آبجکت‌ها توی لایه‌های مختلف به Viewport ای که در حال رندر شدنه، استفاده کنید.

 

ایجاد تغییرات به طور هم‌زمان توی چندین آبجکت

این یه تغییر خیلی مهمه که وقتی بلندر 2.8 معرفی شد خیلی مورد توجه قرار نگرفت.قابلیت ایجاد تغییرات به طور همزمان توی چندین آبجکت مسلما خیلی مهمه، نه؟ با این قابلیت شما میتونید از ابزارهای مدلسازی مختلف روی گروهی از آبجکت‌ها استفاده کنید، بدون اینکه نیاز باشه اونارو به یک آبجکت کلی تبدیل کنید. در آینده هم به احتمال زیاد میتونید از ابزارهای حجاری (Sculpting) یا طراحی بافت، روی گروهی از آبجکت‌ها به طور هم‌زمان استفاده کنید یا تنظیمات تمام آبجکت‌هایی که انتخاب کردید رو یکجا تغییر بدید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی خوشتون اومده باشه

شما در مورد این نسخه چی فکر میکنید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

مهمترین تغییرات بلندر ۴.۰

بررسی مهمترین تغییرات و قابلیت های بلندر ۴.۰

بیشتر بخوانید

مهمترین قابلیت های بلندر ۳.۳

مهم ترین تغییرات بلندر ۳.۳ جدیدترین نسخه نرم افزار قدرتمند بلندر به تازگی منتشر و عرضه شده. بلندر ۳.۳ آخرین…

بیشتر بخوانید

منابع رایگان دانلود تکسچر

وبسایت های رایگان دانلود تکسچر پیدا کردن تکسچرهای باکیفیت همیشه بخش مهمی از ساخت یک پروژه هست که گاهی اوقات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =