دوره از مدلسازی تا رندر با بلندر | پروژه اول

تو این دوره آموزشی یک پروژه رو از مرحله مدلسازی با هم شروع میکنیم و با پروسه ساخت یک انیمیشن کوتاه به صورت کامل در نرم افزار بلندر آشنا میشیم.

توضیحات

4.5 ساعت
پیش نیاز دارد
25 اسفند 1400
2.7 گیگابایت
3 فصل
پشتیبانی در تلگرام
پیشرفته

همه ما میدونیم وقتی صحبت از آموزش و یادگیری باشه بهترین سطح از یادگیری زمانی اتفاق میفته که اون آموزش با پروژه همراه باشه و پروژه محور بودن یک آموزش به ما کمک میکنه که بین آموخته ها و اطلاعات قبلی مون ارتباط برقرار کنیم.

 

دوره از مدلسازی تا رندر با همین هدف شروع شده تا ضمن یادگیری نکات جدید بتونیم مطالبی که از قبل یاد گرفتیم رو به هم مرتبط کنیم. تو این دوره آموزشی یک پروژه رو از مرحله مدلسازی با هم شروع میکنیم و با پروسه ساخت یک انیمیشن کوتاه به صورت کامل آشنا میشیم.

پروژه ای که در این دوره با هم کار میکنیم تو وبسایت بلندرآرتیست فیچر هم شده و همینطور در رویدادی که وبسایت بلندر آرتیست در پایان هر سال با عنوان “بهترین های سال بلندر آرتیست” برگزار میکنه؛ از بین سی اثر، جایگاه چهارم رو به خودش اختصاص داده. جزییات این رویداد در سال 2022 رو از طریق این لینک میتونید ببینید.

خروجی انیمیشن که در پایان این دوره میتونید خروجی بگیرید رو تو ویدیوی زیر ببینید.

این پروژه از سه فصل و 25 ویدیوی آموزشی تشکیل شده که جزئیات و توضیحات هر فصل رو در ادامه میتونید ببینید.مطالب این دوره طوری تدریس شده که با کمترین تجربه قبلی میتونید با دوره پیش برید و دوره رو تکمیل کنید ولی اگه قبل از شروع این دوره، دوره بلندر از صفر مطلق | مجموعه اول رو ببینید با آمادگی بیشتری میتونید این دوره رو شروع کنید.


فصل اول دوره: مدلسازی فضا

تو این فصل که یک ساعت از آموزش رو به خودش اختصاص داده کارمون رو با تنظیم دوربین صحنه بر اساس پرسپکیتو رفرنس شروع میکنیم. برای اینکار از افزونه رایگان و قدرتمند fspy استفاده میکنیم که اجازه میده دوربین بلندر رو بر اساس پرسپکتیو یک تصویر تنظیم کنیم. در ادامه به کمک مادیفایرها محیطمون رو مدلسازی میکنیم و مرحله به مرحله به مدلمون دیتیل اضافه میکنیم. برای پخش برگ ها روی زمین از سیستم پارتیکل استفاده میکنیم و با سیستم ویت پینت بلندر میزان تراکم برگ ها رو روی سطح مشخص میکنیم.


فصل دوم دوره: نورپردازی، متریال و کامپوزیت

تو فصل دوم طی دو ساعت و نیم و دوازده ویدیوی آموزشی با هم میبینیم که چطور صحنه مون رو نورپردازی کنیم. برای نورپردازی صحنه، Nishita Sky Texture و یک تصویر HDR رو ترکیب میکنیم و به کمک نود Light Path میتونیم مشخص کنیم که از Nishita برای نور صحنه و از تصویر HDR برای پس زمینه استفاده بشه.

در ادامه میریم سراغ ساخت متریال ها و تکسچرهایی که نیاز داریم. تکسچرهای PBR رو با تکسچرهای پروسیجرال بلندر ترکیب میکنیم و متریال ها رو میسازیم. همنیطور با یه افزونه کاربردی برای حل یه مشکل رایج تو پروسه تکسچرینگ آشنا میشیم  و برای اضافه کردن دیتیل به تکسچرهامون از سیستم تکسچر پینت بلندر استفاده میکنیم. تمام تکسچرها استفاده شده تو این فصل در پوشه Project files دوره در دسترسه.

تو همین فصل با هم میبینیم چطور افکت caustics رو به متریال آب اضافه کنیم که افکت خیلی جالبی میتونه به رندرمون اضافه کنه. تو تصویر زیر متونید متریالی که افکت caustics بهش اضافه شده رو ببینید که البته تو نگاه اول پیچیده به نظر میرسه ولی تو ویدیوی مربوط به ساخت همین افکت واضح و کامل توضیح داده شده. همینطور با هم میبنییم چطور پترنی که برای این افکت ساختیم رو انیمیت کنیم.

بعد از اضافه کردن افکت کاستیک، تو انتهای فصل دوم صحنه مون رو با دو نورپردازی متفاوت رندر میکنیم و با اضافه کردن یه سری آیتم ها تو محیط کامپوزیت بلندر رندرمون رو جذابتر میکنیم.


فصل سوم دوره: انیمیشن و متحرکسازی

تو فصل سوم طی یک ساعتی که از دوره باقی مونده میریم سراغ نکاتی که برای ساخت یه انیمیشن کوتاه از این صحنه نیاز داریم. تو پارت اول این فصل درباره انیمیت و سوئیچ بین دوربین ها و همینطور اضافه کردن حالت لرزش دست به دوربین صحبت میکنیم. تو پارت دوم میبینیم چطور میتونیم از رندر Opengl برای تست و بازبینی سریع انیمیشن صحنه مون و همینطور از Driver برای انیمیت نور صحنه و همینطور سایه ها استفاده کنیم.

تو پارت سوم و چهارم به کمک مادیفایر Displace و مادیفایر Noise تو پنجره گراف ادیتور سطح آب، توپ روی آب و همینطور برگ درخت ها رو انیمیت میکنیم و تو پارت پنجم میبینم چطور میتونیم از Nishita Sky Texture که فعلا فقط تو موتور رندر سایکلز ساپورت میشه، تو موتور رندر Eevee استفاده کنیم و به کمک رندر Opengl حرکت سایه ها رو تست و بررسی کنیم.

تو پارت ششم به کمک یک Image Sequence و سیستم پارتیکل بلندر مه رو به صحنه اضافه و انیمیت میکنیم که برای رندر شب و صحنه های تاریک میتونه جلوه ای جذابی به کارمون اضافه کنه و تو آخرین پارت از فصل انیمیشن هم میریم سراغ مبحث دینویزینگ و میبینیم چطور به کمک Render Passes میتونیم دیتیل بیشتری رو بعد از دینویز تو رندرمون داشته باشیم.

 

تو این روش که به اون Multi Pass Denoise گفته میشه به جای اینکه رندر نهایی رو دینویز کنیم، Render Pass هارو به صورت جدا دینویز میکنیم و در نهایت با هم ترکیب شون میکنیم.


سیستم و سخت افزار مناسب بلندر؟!

یکی از نقطه قوت های بلندر اینکه به سخت افزار خیلی قوی نیاز نداره و با حداقلی ترین سخت افزار هم میشه طراحی سه بعدی با بلندر رو شروع کرد. بر اساس اطلاعات وبسایت بلندر؛ 8 گیگ رم، سی پی یو 4 هسته ای و کارت گرافیک با دو گیگ حافظه، حداقل سیستم مورد نیازه.


پشتیبانی دوره؟!

کاملا منطقیه اگه همزمان با دیدن دوره، سوالات یا اشکالاتی براتون ایجاد بشه که نیاز به توضیح و راهنمایی داشته باشه. برای طرح سوالات و رفع اشکال میتونید از طریق گروه تلگرامی با مدرس دوره به صورت مستقیم در ارتباط باشید و سوالات مرتبط با مباحث این دوره رو مطرح کنید و پاسخ بگیرید و همینطور رندرهای این پروژه رو به اشتراک بزارید و فیدبک بگیرید.

 

کافیه بعد از شرکت تو دوره به آیدی TutlineSupport@ در تلگرام پیام بفرستید تا توی گروه پشتیبانی و رفع اشکال دوره عضو بشید. اگه رندر نهایی رو تو فضای اینستاگرام منتشر میکنید حتما پیج اینستاگرام توت لاین رو منشن کنید که کارتون رو استوری کنیم تا بقیه رفقا هم بتونن کار رو ببینند. 

امیدوارم از این دوره آموزشی لذت ببرید.مثل همیشه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم

مدرسان دوره

مرتضی طهماسبی

خلق یک تصویر سه بعدی همیشه برای من مثل یک معجزه میمونه! اینکه بتونیم ایده هامون رو تو یک دنیای سه بعدی به تصویر بکشیم مثل خلق یک دنیای جدیده... اینجا با هم یاد میگیریم و از خلق دنیای منحصر به فرد خودمون لذت میبریم...

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نوزده =

profile avatar سید علیرضا ۲ شهریور ۱۴۰۲

تو آموزش فارسی بلندر رتبه اول این آموزش …

دانشجوی دوره
profile avatar توت لاین ۴ شهریور ۱۴۰۲

ممنون از فیدبک و نظرت رفیق ❤️

مدرس دوره
آواتار کاربر کاربر مهمان کاربر مهمان ۷ شهریور ۱۴۰۲

واقعا عالی بود این اموزش همه فکر میکنن مدلسازی همه ماجراس درحالی که نور و متریال بیشترین تاثیر
رو میزاره و اصلا اموزش فارسی با کیفیت برا متریال در بلندر نداریم لطفا بیشتر از این اموزشا بزارید واقعا نیازه

دانشجوی دوره
profile avatar توت لاین ۷ شهریور ۱۴۰۲

حتما آموزش و دوره های بیشتری از متریال پردازی و نورپردازی داریم به زودی…
ممنون از فیدبک و نظرت رفیق ❤️

مدرس دوره
آواتار کاربر کاربر مهمان کاربر مهمان ۲۸ آذر ۱۴۰۲

سلام وقتتون بخیر قبل این دوره حتما نیازه که دوره بلندر از صفر مطلق رو ببینیم؟

profile avatar توت لاین ۲۸ آذر ۱۴۰۲

سلام دوست عزیز. دوره “بلندر از صفر مطلق” که در قالب سه مجموعه مستقل از هم
منتشر میشه؛ برای دوستانی که هیچ تجربه ای از کار با بلندر نداشته باشند ضرورت داره ولی
برای رفقایی که تا حدودی تجربه قبلی از کار با نرم افزار دارند مشکلی ایجاد نمیکنه و میشه با دوره پیش رفت.. ضمنا دوره ها گروه پشتیبانی و رفع اشکال هم داره که در صورت نیاز به راهنمایی میتونید با مدرس دوره در ارتباط باشید.

مدرس دوره
آواتار کاربر کاربر مهمان کاربر مهمان ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

سلام وقت بخیر، من صفر مطلقم، آیا بعد از دیدن دوره صفر مطلق، این دوره هم باید ببینم تا بتونم همچین صحنه ای بسازم و انیمیت کنم؟

profile avatar توت لاین ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

سلام دوست عزیز. دوره “صفر مطلق (مجموعه اول)” برای آشنایی اصولی با مقدمات نرم افزار؛ نقطه شروع خوبی میتونه باشه ولی برای ساخت چنین صحنه و انیمیشن هایی نیاز هست پروژه های پیشرفته مثل همین دوره کار بشه..

مدرس دوره
profile avatar مهدی پارسا ۳ فروردین ۱۴۰۳

سلام وقت بخیر
حداقل سیستم مورد نیاز برای این مدل کار رو میفرمایید؟
واقعا عالی هستید

profile avatar توت لاین ۱۵ فروردین ۱۴۰۳

سلام..ممنون از فیدبکت رفیق..یکی از نقطه قوت های بلندر اینکه به سخت افزار خیلی قوی نیاز نداره و با حداقلی ترین سخت افزار هم میشه طراحی سه بعدی با بلندر رو شروع کرد. بر اساس اطلاعات وبسایت بلندر؛ ۸ گیگ رم، سی پی یو ۴ هسته ای و کارت گرافیک با دو گیگ حافظه، حداقل سیستم مورد نیازه.

مدرس دوره
   شرکت در دوره آموزرشی