شش نکته برای یادگیری بهتر - توت لاین

شش نکته برای یادگیری بهتر

شش نکته برای یادگیری بهتر

برای یادگیری اگه همیشه سرتون توی کتاب یا ویدیوهای آموزشی باشه و هی بخونید و ببینید، اینطوری به اون مطلب مسلط میشید و مهارت پیدا میکنید درسته؟ معلومه که نه! روش یادگیری شما خیلی مهم‌تر از تعداد ساعت‌هایی هست که برای یادگیری صرف می‌کنید و با اینکه سیستم یادگیری برای هر کسی متفاوته ولی دونستن و مهم تر از اون، انجام دادن یه سری نکات توی همه‌ی روش‌های یادگیری به کارتون میاد. تو این مقاله کوتاه نگاهی به شش نکته مهم برای هوشمندانه تر یاد گرفتن میندازیم.

 

نکته اول: یادداشت کنید

ممکنه این روش خیلی قدیمی به نظر برسه چون خب داریم تلاش میکنیم که برای همه کارامون از تکنولوژی دیجیتالی استفاده کنیم، ولی چرا استفاده از قلم و کاغذ خیلی مهمه؟ چون پژوهش های زیادی اهمیت استفاده از قلم و کاغذ رو نشون داده. توی سال 2016 یه تحقیق درباره شیوه ذخیره سازی اطلاعات تو مغز ما انجام شد که از آخرین تحقیقاتیه که نشون میده به دست گرفتن قلم و یادداشت کردن چیزها روی کاغذ، در زمینه یادگیری معجزه میکنه. با وجود اینکه این کار خیلی آهسته و یواش به نظر میرسه، اما نوشتن مداوم با یه دست‌خط تر و تمیز ثابت کرده که به یادگیری خیلی کمک میکنه.

این روش از دو جهت برای یادگیری موثر واقع میشه، یکی اینکه وقتی یادداشت میکنید، در واقع وادار میشید که اطلاعات رو مرتب و دسته‌بندی کنید و همین باعث میشه که اطلاعات رو بیشتر آنالیز و بررسی کنید. به طور خلاصه، یادداشت کردن باعث میشه که به چیزی که دارید یاد میگیرید بیشتر فکر کنید. دوم اینکه اگه یه موقعی لازم بشه برای یادآوری مطالب میتونید برگردید و این مطالب رو بخونید تا به خاطرشون بیارید.

 

 

نکته دوم: یک گروه برای خودتون بسازید

پژوهش های زیادی نشون میده که دانش‌آموزان در هنگام یادگیری گروهی بسیار سریع‌تر از هنگامی که تنهایی درس میخونن یا روی یادگیری یک مهارت جدید کار میکنند، نتیجه میگیرند. گروه‌ها باعث میشن شما رو از دردسرهایی مثل پشت گوش انداختن، سر رفتن حوصله تون و از همه بدتر، از دست دادن شور و اشتیاق برای یادگیری، نجات میده.

البته همیشه بعضی افراد هستن که توی تنهایی بهتر نتیجه میگیرند و ترجیح میدند کارهاشونون رو توی یه فضای خیلی آروم و ساکت انجام بدن؛ اما برای بیشتر ماها ویژگی‌های گروه‌های انسانی میتونه توی پیشرفت ما معجزه کنه. یه مزیت دیگه‌ی یادگیری توی گروه‌ها اینه که، با ارتباط برقرار کردن با دیگران، میتونید به هم‌دیگه انرژی و انگیزه بدید و یا درباره ی اهداف دست‌یافتنی خودتون باهاشون صحبت کنید.

نکته سوم: برای خودتون هدف مشخص کنید

اهدافتون رو فقط مشخص نکنید بلکه حتما  اونا رو یادداشت کنید. یه لیست از اهدافتون تهیه کنید، اون رو به شکل برچسب به کنار مانیتورتون بچسبونید، یا به عنوان عکس پشت‌ صفحه گوشیتون ذخیره‌اش کنید. هر راهی که براتون جواب میده و باعث میشه دائما اهدافتون جلوی چشمتون باشن و فراموششون نکنید میتونه خوب باشه. نوشتن اهداف و دیدنشون شما رو نسبت به پیگیری و انجام کارهایی که برای رسیدن به هدف هاتون لازمه متعهد میکنه.

یکی از اولین سوال‌هایی که موقع مصاحبه کاری ازتون می‌پرسن اینه که “پنج سال دیگه خودت رو توی چه جایگاهی میبینی؟”. شاید خیلی سوال جالبی نباشه اما اگه نتونید بهش جواب بدید اصلا از کجا میتونید مطمئن باشید که توی راه درستی برای تحقق اهدافتون قرار گرفتید؟!

 

نکته چهارم: روش‌های مختلف رو با هم ترکیب کنید

اگرچه دیدن آموزش های با کیفیت بخش مهمی از مسیر یادگیریه و حتما باید یه برنامه جدی و منظم برای دنبال کردن منابع آموزشی مختلف داشته باشید ولی نگاه کردن ویدیوهای آموزشی بدون وقفه و به شکل پشت سر هم واقعا عذاب‌آوره! اگه میتونید برای کلاس‌های حضوری یا گروه‌های آموزشی ثبت‌نام کنید، یا تمرینات متنوعی انجام بدید.

ترکیب کردن و امتحان کردن روش‌های مختلف یادگیری باعث میشه که به یادگیری بهتر شما کمک کنند و اینطوری دیدن آموزش به جای اینکه یک کار عذاب‌آور یا کسل‌کننده ای باشه، به یک پروسه لذتبخش تبدیل میشه. انجام تمرینات مختلف باعث میشه که هم یه تنوعی توی یادگیری ایجاد بشه و هم چیزهایی که یاد گرفتید رو امتحان کنید و بهفمهید واقعا چقدر عمیق اون مطلب رو یاد گرفتید.

 

نکته پنجم: یادگیری رو به یک عادت برای خودتون تبدیل کنید

“به اندازه کافی وقت ندارم” متداول‌ترین بهانه‌ای هست برای اینه که مانع تحقق اهدافتون بشید. پیدا کردن عادات جدید و مفید یه راه خیلی خوب برای بالا بردن شانستون توی رسیدن به اهدافتون به حساب میاد. 

 باید روزانه برای اهدافی که برای خودتون مشخص کردید بجنگید. مزیت ایجاد عادات جدید اینه که یک فعالیت، نقاشی، دیدن ویدیوهای آموزشی، تمرینات مختلف و…. براتون به یه کار عادی و روتین میشه که به شکل اتوماتیک انجامش میدید، مثل مسواک زدن قبل از خواب که اگه بهش عادت کرده باشید امکان نداره بدون مسواک به رخت خواب برید و بخوابید!

 

نکته ششم: یادتون نره که زمانی رو به استراحت کردن اختصاص بدید

ممکنه فکر کنید که هر چی بیشتر زمان برای یادگیری بذارید بیشتر موفق میشید که اهدافتون رو عملی کنید، اما این موضوع همیشه درست نیست. تحقیقات زیادی نشون میده که اختصاص دادن زمانی برای استراحت، توی مراحل مختلف یادگیری برای داشتن حافظه بهتر، تمرکز کافی و حضور ذهن بیشتر خیلی حیاتی و مهمه. پس لطفا زیاده‌روی نکنید! از پای کار بلند شید، پاهاتون رو بکشید و یکم استراحت کنید. یادتون باشه که باید به جای سخت یاد گرفتن باید زیرکانه و هوشمندانه یاد بگیریم.

 

امیدوارم از این مقاله آموزشی خوشتون اومده باشه

شما نظرتون چیه؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

مهمترین تغییرات بلندر ۴.۰

بررسی مهمترین تغییرات و قابلیت های بلندر ۴.۰

بیشتر بخوانید

مهمترین قابلیت های بلندر ۳.۳

مهم ترین تغییرات بلندر ۳.۳ جدیدترین نسخه نرم افزار قدرتمند بلندر به تازگی منتشر و عرضه شده. بلندر ۳.۳ آخرین…

بیشتر بخوانید

منابع رایگان دانلود تکسچر

وبسایت های رایگان دانلود تکسچر پیدا کردن تکسچرهای باکیفیت همیشه بخش مهمی از ساخت یک پروژه هست که گاهی اوقات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =