مهم ترین تغییرات بلندر 2.82 - توت لاین

مهم ترین تغییرات بلندر ۲.۸۲

مهم ترین تغییرات بلندر ۲.۸۲

بلندر نسخه 2.82 به فاصله چند ماه بعد از نسخه 2.81 منتشر شد و شامل ویژگی‌ها و آپدیت‌های کاربردی در ادامه بروزرسانی های قبلیه. سرعت پیشرفت و توسعه بلندر واقعاً حیرت ‌آوره! در این مقاله به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با باز کردن نسخه 2.82 بلندر برای اولین بار متوجه تغییر آنها خواهید شد.

تغییرات بخش مدلسازی در بلندر 2.82 (Modeling)

Tool drag action

یکی از مشکلاتی که توی نسخه 2.8 با اون روبرو بودیم سیستم active tool پیش پا افتاده ی بلندر بود که به خاطر همین سیستم مجبور بودیم برای استفاده از gizmo ها مدام بین Selection Tool و move tool جابجا بشیم. با انتشار نسخه رسمی بعدی gizmo های مربوط به ابزارهای جابجایی، چرخش و تغییر اندازه به عنوان gizmo های ویوپرت در نظر گرفته شدند که همین موضوع این امکان رو فراهم کرد که بدون در نظر گرفتن اینکه چه ابزاری از منوی toolbar فعال و اکتیوه، این gizmo ها همچنان توی صحنه قابل مشاهده و قابل استفاده باشند.

 

و حالا بلندر 2.82 روش دیگه ای برای تغییر و حرکت بین ابزارها رو معرفی میکنه: عملیات کشیدن (drag actions). شما میتونید هر ابزاری رو از منوی Toolbar انتخاب کنید و در عین حال با پایین نگه داشتن و حرکت دادن ماوس (درگ کردن) از حالت های مختلف Selection استفاده کنید.

ساخت profile های مختلف برای دستور Bevel

قابلیت تعریف profile های مختلف برای دستور Bevel با استفاده از خطوط دلخواه، احتمالا یکی از ویژگی‌های مدل‌سازی بوده که تمام مدل‌سازان سطوح سخت و هندسی انتظارش رو می‌کشیدند. این حالت هم در حالت ویرایش (Edit mode) و هم برای مودیفایر Bevel در دسترس هست.

مودیفایر Weld

گزینه Merge by Distance که از اون برای حذف نقاط اضافی یا جوین کردن نقاط تکراری استفاده میکردیم حالا به شکل یک مودیفایر دراومده! این مودیفایر ایده تازه‌ای نبود و برای مدت‌ها در انجمن کاربران بلندر مطرح شده بود. اگه توی پروژه خودتون از مودیفایرهایی استفاده میکنید که باعث میشن نقاط از هم جدا شده توی مدل تون بوجود بیان، میتونید به کمک مودیفایر Weld نقاط اضافی رو حذف کنید و دوباره اون ها رو به هم بچسبونید.

مودیفایر Solidify

مودیفایر Solidify همیشه هنگام برخورد با اشکال هندسی پیچیده با مشکلاتی مواجه بوده ، اما این مشکلات در این نسخه از بین رفته‌اند. با افزوده شدن یک الگوریتم جدید، شما می‌توانید حالت پیچیده (Complex) را فعال کنید و میتونید به راحتی با پیچیده‌ترین و درهم ترین فرم‌های هندسی کار کنید. نماهای ایجاد شده کاملا مسطح و ضخامت در تمام نواحی یکسان خواهد ماند و به همین خاطر این نسخه از بلندر باعث خوشحالی علاقه‌مندان به پرینت سه‌بعدی خواهد شد.

تو این حالت Complex دو گزینه جدید هم وجود داره.ضخامت (Thickness) و اشکال محدودکننده (Boundary Shape) که البته هنوز اطلاعات خیلی زیادی درباره عملکردشون در دسترس نیست ولی با امتحان کردن شون میتونید بفهمید کدوم شون بهتر روی مدل شما جواب میده. هم‌چنین تنظیمات جدیدی به نام Angle Clamp اضافه شده که به شما کمک می‌کنه به جای Clamp کردن به کوتاه‌ترین ضلع، به کوچک‌ترین زاویه clamp بزنید.

 

Gizmo های بیشتر

ابزارهای بیشتری در این نسخه به Gizmo های مناسب مجهز شده‌اند. ابزارهایی مثل Inset، Bevel و Rip Region و همینطور uv ها در پنجره uv editor.

توضیحات و نکات مربوط به Modifier ها

خیلی خوبه که تو این نسخه به جزئیات توجه ویژه‌ای شده. حالا هر ابزار توضیحات مختصری داره که وقتی نشانه‌گر ماوس رو روی اون تو لیست Modifier ها نگه دارید، نمایش داده میشه.

این نکات و توضیحات مختصر توضیح میدن که مثلا ابزار Smooth، Smooth Corrective و Smooth Laplacian چه فرقی با هم دارن.

تغییرات بخش حجاری در بلندر 2.82 (Sculpting)

تکنیک جدید نرم کردن اشیا (Slide Relax)

این ابزار جدید حجاری، پستی و بلندی‌های فرم مدل شما را بدون تغییر شکل کلی مدل، جا‌به‌جا میکنه. با کلیک کردن و کشیدن (Drag) شما می‌تونید نقاط را حرکت بدین، یا با پایین نگه داشتن دکمه Shift عملیات Relax را برای رسیدن به الگویی با پخش متعادل در سراسر مدل، انجام بدین.از این ابزار میتونید به عنوان یک Mesh Filter هم استفاده کنید و اون رو روی تمام قسمت های مدل تون اعمال کنید.

Multiplane Scrape

تو نسخه‌های قبلی ما ابزار Scrape رو داشتیم و از اون استفاده می‌کردیم، اما در این نسخه می‌تونیم این دستور را به طور هم‌زمان از دو زاویه اجرا کنیم و همین موضوع باعث ایجاد زوایای تیز خوبی شده و دیگه نیازی به استفاده از براش های Pinch و Crease برای ایجاد لبه های تیز نیست.این ابزار در حالت Dynamic mode به شکل خودکار زوایای صفحات را بر اساس مدل‌هایی که روی سطح قرار دارند تنظیم می‌کنه.

ایجاد برش بر روی mask ها

این دستور جدید به شما این امکان رو میده که نقاط پوشیده شده با ماسک‌ها رو حذف کنید و جای خالی اون ها رو به شکل دلخواه پر کرده یا در محل برش مدل جدیدی بسازید.

 مقدار مناسب detail size برای Voxel Remesher

به جای اینکه مجبور باشین مقدار درست detail size رو در Voxel Remesh حدس بزنید، حالا میتونید به کمک بروزرسانی Voxel remesher تو نسخه 2.82 ، خیلی ساده از یه قسمت از مدل نمونه بگیرید و مقدار مناسب رو برای detail size پیدا کنید.

 

ابزار Pose Brush

این ابزار جذاب در نسخه قبلی معرفی شده بود و در این نسخه چندین بروزرسانی به اون افزوده شده تا استفاده و کنترل از اون ساده‌تر بشه. ابزار جدید Smooth Ierations به خوبی تنظیمات دفرم کردن رو کنترل می‌کنه، تنظیمات جدید IK Segments کمک میکنه خیلی ساده تعداد استخوان‌ها (Bones) در یک زنجیره رو مشخص کنیم و هم‌چنین شما می‌توانید با نگه داشتن کلید Ctrl عملیات پیچش (Twist) رو انجام بدید.

براش های Clay و Clay Strips

براش‌های کلاسیک کاربردی نیز در این نسخه دستخوش تحول و به‌روزرسانی شده‌اند. براش Clay در این نسخه به خوبی سطح مش‌ها را میپوشونه و تمام درزها رو به راحتی پر میکنه. دستورهای Clay و Clay Strips هم تغییر پیدا کردن و حالا قادر به پردازش داده‌های فشاری/قدرتی غیرخطی (در جهتی جز خط راست) و خطوط فشاری/اندازه‌ای هستند، و این به این معنی هست که شما از این به بعد می‌تونید کنترل و تاثیرات بیشتری با استفاده از قلم نوری برای مدل‌سازی داشته باشید.

 

تغییرات بخش تکسچرینگ در بلندر 2.82 (Texturing)

پشتیبانی از UDIM

حالا بلندر میتونه تکسچرهای UDIM رو اجرا کنه، بسازه و رندر بگیره. این ویژگی مدت ها بود که توسط کاربران زیادی درخواست شده بود. نکته هیجان انگیز این قابلیت این هست که به بلندر اجازه میده با نرم‌افزارهای سه‌بعدی دیگه بهتر ارتباط برقرار کنه و فایل‌های استخراج شده از اون ها را بدون مشکل اجرا کنه.

تنظیمات و دسته‌بندی براش‌ها

تمام براش‌های موجود در بلندر(از جمله براش های Sculpt ، براش های Texture paint و براش های grease pencil) در این نسخه از نو تنظیم و در گروه های مشخصی دسته بندی شدن و شما میتونید تنظیماتی که روی همه براش‌ها تاثیر میزاره رو فقط به گروه‌ خاصی از براش ها محدود کنید.

 

Texture Painting

ویژگی جدید Dash Ratio و Dash Samples در تنظیمات براش‌ها و ساخت خطوط خط‌چین، میتونن برای ایجاد حالت کوک یا طرح‌های مشابه مورد استفاده قرار بگیرن.

کمی عجیبه که این امکان در نسخه‌های قبلی وجود نداشت و کشیدن خطوط خط‌چین بر روی مدل‌ها تقریبا غیرممکن بود.خیلی خوبه که این قابلیت به نسخه جدید اضافه شده.

 

تغییرات بخش متحرک‌سازی در بلندر 2.82 (Animation)

بازبینی نحوه عملیات انتخاب و ترنسفورم در Graph Editor

انتخاب و ترنسفورم کردن Keyframe ها و Handle ها در پنجره Graph Editor از نو بازسازی شده تا با روش انتخاب آبجکت‌ها در پنجره  Dopesheet، پنجره Node Editor ، پنجره Sequencer و پنجره NLA همخوانی داشته باشه.

 

هماهنگی میزان تغییر ابعاد استخوان‌بندی مدل

برای جلوگیری از ایجاد حالت کجی، استخوان‌ها (Bones) میتونن تنظیمات مقیاس نسبی خودشون رو داشته باشند؛ که با استفاده از تنظیمات جدیدی که در بخش Aligned اضافه شده میشه با اعمال تغییرات در محور مدل مادر، بدون توجه به نحوه جهت‌گیری، روی استخوان های وابسته تاثیر ایجاد کرد.

محدودکننده ها (Constraints)

تو نسخه 2.82، به محدود کننده ی To Stretch یک حالت جدید به نام Rotation mode و همینطور ابزاری به نام Swing که برای دنبال کردن هدف مورد استفاده قرار میگیره اضافه شده.همینطور به محدود کننده ی Action گزینه جدیدی به نام Mix mode اضافه شده که از این گزینه میتونیم برای تغییر ترتیب چرخش، مشابه سایر کنترل کننده ها استفاده کنیم.

 

رندرینگ keyframe ها در ویوپورت

در سربرگ View در پنجره viewport میتونید گزینه جدیدی به نام Viewport Render Keyframes رو پیدا کنید که با انتخاب این گزینه keyframe های انیمیشن شما رو براتون رندر میکنه. این گزینه میتونه برای گرفتن رندر سریع از مرحله اولیه انیمیشن (blocked-animation) خیلی مفید باشه.

Decimate Keyframe

این آیتم جدید چیزی مشابه Simplify Curves اما بسیار کارآمدتر عمل میکنه. Decimate Keyframe تعداد Keyframeهای شما رو کاهش میده و در عین حال فرم منحنی شما رو تا جایی که ممکنه حفظ میکنه.

یکی از تغییرات مهم این بخش حالت Error Margin هست که به شما اجازه میده با ایجاد تغییرات کوچک در Keyframe ها به فرم موردنظر خودتون دست پیدا کنید.

 

تغییرات بخش Grease Pencil در بلندر 2.82

  • به روزرسانی لایه‌های Dope Sheet
  • دکمه های افزودن لایه جدید، حذف یا جابه‌جایی ترتیب لایه‌ها برای دسترسی بهتر در سربرگ Header قرار گرفتند.
  • کنترل‌کننده‌های دستورهای Opacity، Blend و Onion Skinning به بخش Channel اضافه شدند.
  • تنظیمات تکمیلی لایه‌ها از این پس در نوار کناری قرار خواهند داشت.

ابزار قطره‌چکان برای ساخت متریال‌

به کمک قطره چکان جدید حالا میتونیم با کلیک روی هر قسمتی از صحنه، یک متریال برای grease pencil ایجاد کنیم.، با کلیک کردن میتونیم برای بخش stroke متریال بسازیم و با نگه داشتن Shift برای بخش Fill متریال ایجاد کنیم و با نگه داشتن دکمه Shift و Ctrl و کلیک کردن، همزمان برای بخش Fill و Stoke متریال بسازیم.

ابزار PolyLine

این ابزار جدید به شما این اجازه رو میده که به سرعت خطوط یک پارچه یا چندضلعی‌های دلخواه ایجاد کنید.

مودیفایر Multiple Strokes

به کمک این مودیفایر جدید میتونید هر تعداد خطوطی که می‌خواین به دور خطوط اصلی که می‌کشید اضافه کنید. عالیه!

 

تغییرات بخش فیزیک و شبیه سازی در بلندر 2.82 (Physics)

فشار هوا در زیر پارچه و حالت فنری

شبیه‌ساز لباس در بلندر با انتشار هر نسخه بهتر و بهتر شده. در این نسخه شما می‌تونید فشار داخلی برای پارچه‌ها ایجاد کنید، به این معنی که می‌تونید با مقادیر مثبت برای فشار یک بادکنک رو باد کنید و بفرستیدش هوا یا با دادن مقادیر منفی برای فشار، فضای داخلی آبجکت رو از هوا تخلیه کنید و حالت خلاء رو شبیه سازی کنید.هم‌چنین این شبیه‌ساز جدید قابلیت ایجاد حالت فنری از درون هم داره که در نتیجه میتونه حالتی شبیه به Soft body رو ایجاد کنه.


شبیه‌ساز مایعات جدید

شبیه‌ساز مایعات در نسخه بلندر 2.81 تا اوایل سال 2000 بدون تغییر باقی مانده بود و نیاز به یک بروزرسانی اساسی داشت. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این شبیه‌ساز زمانی بود که مایعات را بر روی سطوح شیبدار یا سطوحی بزرگ‎تری از یک لیوان آب شبیه سازی می‌کردیم. سازنده این شبیه‌ساز با تلاش زیاد موفق شد یک سیستم جدیدی به نام MantaFlow رو ایجاد کنه که نتایج خیره کننده ای رو میتونیم ازش بگیریم.


شبیه‌ساز دود جدید

شبیه ساز دود قدیمی بلندر به همراه شبیه‌ساز آب حذف شده و با یک سیستم شبیه‌سازی مایعات! جایگزین شده. درست متوجه شدید، MantaFlow میتونه آتش، دود، سایر گازها و مایعات را شبیه‌سازی کنه. کنترل‌ها و تنظیمات این سیستم جدید تنها کمی تغییر پیدا کردن از همین رو استفاده از اون کاملاً ساده خواهد بود، اما باید بدونید که به نوبه خود هیولای جدیدی به شمار می‌رود.

 

تغییرات بخش نورپردازی و رندرینگ در بلندر 2.82 (Shading and Rendering)

نویزگیری موتور رندر Cycles با Optix

در این نسخه موتور رندر Cycles از سیستم نویزگیری AI-Accelerated (مجهز به هوش مصنوعی) ساخته OptiX، پشتیبانی می‌کنه. این دینویزر جدید در سیستم view layer بلندر جا گرفته و قابلیت پشتیبانی از چندین کارت گرافیکی رو هم داره و میتونه حتی با پایین ترین میزان Sample، رندری تمیز و با کیفیت ارائه بده. این نویزگیر برای انیمیشن‌ها مناسب نیست اما از لحاظ سرعت بسیار بهتر از تنظیمات نویزگیری قبلی عمل می‌کنه و برای نویزگیری تصاویر با کیفیت بالا بسیار مناسبه.

 

قابلیت مشخص کردن محدوده mapها

سه حالت جدید به بخش Map Range Node اضافه شده که شامل نوع خطی پله‌ای (Stepped Linear)، پله‌ای نرم (Smoothstep) و پله‌ای بسیار نرم (Smootherstep) میشه.البته توی نسخه های قبلی هم میشد با ترکیب نودهای مختلف همین حالت ها رو ایجاد کنیم ولی حالا دسترسی به این حالت ها خیلی راحت تر شده.


حالت های جدید در نود Math

چندین Operation جدید به نود Math اضافه شده که این Operation ها معمولا در نرم‌افزارهای دیگه و همینطور در زبان نورپردازی و متریال مانند GLSL و OSL استفاده میشن، بنابراین این ویژگی جدید به طراحان متریال کمک میکنه تا ایده‌های خودشون رو از طریق موتور رندر Eevee و Cycles به انجام برسونن.


Random Per Island

نود Geometry در این نسخه قابلیت انتخاب تصادفی بخش‌های یک مدل رو پیدا کرده که این امکان رو فراهم میکنه به هر بخش جداگانه در یک Mesh مقادیر تصادفی بدیم. این قابلیت برای متریال یا رنگ دادن به برگ‌های یک درخت، آجرهایی که توسط مودیفایرArrey چیده شده‌اند یا اجزای مختلف یک مدل بسیار کارآمده.

قابلیت موتور رندر Eevee برای نمایش Render Passes

بعد از اینکه موتور رندر Cycles به قابلیت نمایش Render Passes مجهز شد، حالا در این نسخه موتور رندر Eevee هم این قابلیت رو پیدا کرده.

 

برطرف کردن مشکلات موتور رندر Eevee

  • برطرف شدن مشکل transparency در آبجکت های از نوع volumes
  • منحنی ها (Curve)، سطوح (surface) و متون (Text objects) حالا میتونن از Normal Map استفاده کنند.
  • افزایش کیفیت و عملکرد Render Passes
  • افزایش سرعت رندگیری در Viewport
  •  

امکان سازگاری با نرم‌افزارهای مختلف در بلندر 2.82

کلیدهای میانبری که در بیشتر نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌سازی کارایی دارند (مثل کلید F برای انتخاب فریم‌ها، کلیدهای W، E و R برای حرکت، چرخش و بزرگ یا کوچک کردن مدل‌ها) در بلندر قابل استفاده نیستند. بلندر برای ایجاد این سازگاری و هم‌خوانی با سایر نرم‌افزارها، سعی در بهینه‌سازی با انتشار هر نسخه تازه داره.

 

آخرین تغییرات در نسخه 2.82 در این زمینه ایجاد شده‌اند شامل موارد زیر هستند:

  • افزودن پشتیبانی برای منوی توضیحات کلیدهای مخصوص کامپیوترهای خانگی
  • پشتیبانی از کلیدهای 1 تا 4 برای تغییر نوع انتخاب در UV Editor
  • پشتیبانی از کلیدهای 1 تا 3 در UV Editor زمانی‌که حالت Sync Selection فعاله
  • برطرف کردن ایراد ابزار Tweak در UV Editor
  • برطرف کردن ایرادات ابزار Box Select در UV Editor
  • اصلاح توضیحات منوهای Paint Mode
  • برطرف کردن تداخل دستورهای Scale Cage و Insert Keyframe
  • پشتیبانی از زوم کردن با استفاده از چرخ وسط موس با پایین نگه داشتن کلید Alt
  • قابلیت استفاده از شرت کات ها موقع کار با mask ها در حالت Sculpting
  • پشتیبانی بدون مشکل از Grease pencil در حالت ویرایش (edite mode)
  • اصلاح مشکل کار نکردن میانبرها در ابزار PolyBuild
  •  

پشتیبانی از فایل‌های USD

در نسخه 2.82 بلندر میتونه فایل‌های با فرمت USD رو به خوبی اجرا کنه.این قابلیت تنها فاز اول اجرای پیشرفت‌های بزرگی هست که برای نرم‌افزار بلندر در آینده برنامه‌ریزی شده، اما در همین مرحله هم به نظر میرسه به خوبی با بیشتر فرمت‌های رایج مدل‌ها و انیمیشن‌ها سازگاری داشته باشه.

بهینه‌سازی اجرای فایل‌های glTF و Alembic

فایل‌های با فرمت‌های glTF و Alembic هم در این نسخه برای انجام دستورهای Import و Export بهینه سازی شده‌اند.

امیدوارم از این مقاله آموزشی خوشتون اومده باشه

شما در مورد این نسخه چی فکر میکنید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

مهمترین تغییرات بلندر ۴.۰

بررسی مهمترین تغییرات و قابلیت های بلندر ۴.۰

بیشتر بخوانید

مهمترین قابلیت های بلندر ۳.۳

مهم ترین تغییرات بلندر ۳.۳ جدیدترین نسخه نرم افزار قدرتمند بلندر به تازگی منتشر و عرضه شده. بلندر ۳.۳ آخرین…

بیشتر بخوانید

منابع رایگان دانلود تکسچر

وبسایت های رایگان دانلود تکسچر پیدا کردن تکسچرهای باکیفیت همیشه بخش مهمی از ساخت یک پروژه هست که گاهی اوقات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =