هفت ویژگی هنرمندان موفق - توت لاین

هفت ویژگی هنرمندان موفق

هفت ویژگی هنرمندان موفق

معمولا وقتی صحبت از ” هنرمند موفق” میشه همه ما شخصی رو تصور میکنیم که با استعدادی ذاتی و خیلی ویژه بدنیا اومده و رسیدن به اون سطح از توانایی و مهارت و البته خلاقیت خیلی دور از دسترس به نظر میرسه ولی واقعیت اینه که یادگیری و مهارت مثل خیلی چیزهای دیگه نیاز به زمان داره و با گذشت زمان میتونه بهتر و بهتر بشه. ولی فکر میکنید چرا بعضی از هنرمندها سریع‌تر از بقیه یاد میگیرن و پیشرفت میکنن؟ توی این مقاله به هفت ویژگی هنرمندان موفق نگاهی میکنیم که این هفت ویژگی به باور من باعث میشه شما هم با سرعت بیشتری پیشرفت کنید.

 

1. تمرین روزانه

بهترین هنرمندها هر روز توی زمینه فعالیتشون تمرین دارن. هر روز! اونا به خودشون نمیگن “بذار برای وقتی که سرم خلوته” یا “بذار برای وقتی که حسشو دارم”. اونا هر روز اینکارو میکنن، حتی وقتی بی‌نهایت خسته‌ان و میخوان فقط چند دقیقه استراحت کنن.ولی واقعا باید هر روز این کار رو انجام بدم؟ چرا نمیشه به جای هر روز فقط آخر هفته‌ها به اندازه کل هفته کار کنم، وقتی که کلی زمان آزاد دارم؟” جوابش خیلی ساده‌اس: این “کلی زمان آزاد” که بهش اشاره کردید، تقریبا هیچ‌وقت به وجود نمیان!

  • یه کار کوچیک، اگه واقعا هر روز انجام بشه، قدرت هرکول رو هم شکست میده. (آنتونی ترولوپ، نویسنده)

بسیاری از کارهای شگفت‌انگیزی که در طول تاریخ به دست انسان انجام شده، از طریق تداوم و پیگیری زیاد اتفاق افتاده. تلاش خیلی زیاد، هر روز، برای یه مدت خیلی طولانی.خانم رولینگ، نویسنده کتاب‌های هری پاتر، دنیای هری پاتر رو طی 5 سال خلق کرد، وقتی که در کنارش خونه‌داری هم میکرد و از بچه‌اش مراقبت میکرد.

 

هر طوری شده سعی میکرد در طول روز به نحوی به خودش فشار بیاره و یکم از وقتش رو برای کار کردن روی این دنیا آزاد کنه.البته تمرین روزانه خیلی زحمت داره و عادتی نیست که یه شبه به دست بیاد و نباید از همون اول خیلی به خودتون سخت بگیرید. شروع که کنید کم کم بهش عادت میکنید و خیلی لذت بخش هم میشه.

 

 

2. حجم کار اهمیت داره، نه کامل و بی‌نقص بودنش

بیشتر هنرمندها خودشون رو حسابی کمالگرا میدونن. بعضیاشون حتی اعتقاد دارن که این یه نکته مثبت و منبع قدرتشونه.درسته که شما باید انتظاراتتون رو از خودتون بالا ببرید، اما این کمال‌گرایی با گذشت زمان روی انگیزه و نهایتا روی کار شما تاثیر میذاره.مهم‌ترین کاری که شما میتونید انجام بدید اینه که کلی تمرین انجام بدید. با انجام دادن مقدار خیلی زیادی تمرینه که شما میتونید اون خلاء توی وجودتون رو پر کنید و به این احساس برسید که بالاخره یه اثر منحصربه‌فرد خلق کردید.

به کارهای پیکاسو یه نگاهی بندازید. بیشتر مردم چندتا اثر مشخص و محدود ازش رو میشناسن و دیدن، اما توی کتابخونه پیکاسو بیشتر از 1800 نقاشی، 1200 مجسمه و 12000 طراحی پیدا شده و تازه به این لیست باید کلی فرش و قالیچه و چاپ دستی هم اضافه کنیم و اگه براتون سوال شده که این همه تمرین باعث پیکاسو شدن پیکاسو شده؟ باید بگم که بر اساس تحقیقات، بله.

 

یه تحقیق درباره آهنگ‌سازهای مختلف نشون داده که رابطه مستقیمی بین تعداد کارهایی که هر آهنگ‌ساز توی مدت 5 سال ساخته، و شانسش برای اینکه یکی از آهنگاش به عنوان آهنگ سال انتخاب بشه، وجود داره.نکته اینجاست که احتمال دستیابی به یه ایده‌ی تاثیرگذار یا موفق با بالا رفتن تعداد کلی ایده‌ها، افزایش پیدا میکنه.هر چی بیشتر وقت بذارید تا یه اثر رو کامل و بی‌نقص کنید، میزان یادگیری پایین‌تر میاد. پس با وجود اینکه کمال‌گرایی به نظر چیز خوبی میاد، اما در حقیقت داره توی دراز مدت به روند پیشرفت شما صدمه میزنه. اشتباهاتتون توی هر تمرین رو پیدا کنید، اون تمرین رو کنار بذارید و برید سراغ تمرین بعدی.

 

3. بدزدید!

خیلی ساده به نظر میرسه که تصور کنیم هنرمندانی که الگوهای ما هستن، از اول با ایده‌های ناب به دنیا اومدن. مثلا فکر میکنیم رامبرانت به طور مادرزاد میدونست چطوری نور و سایه رو به اون شکل ادغام کنه، یا کونتین تارانتیو به طور ذاتی استعداد داشت که قصه‌های عجیب و غریب رو به شکل بامزه و خنده‌دار تعریف کنه اما باید بدونید که ایده‌ها هیچ‌وقت از خلاء به وجود نیومدن. تمام الگوهای ما، خودشون یه سری الگو داشتن که ازشون الهام گرفتن.

برای همینه که نقل‌قول‌هایی از دیوید بویی، استیو جابز و گری پنترمیخونیم که ما رو به دزدی تشویق میکنن!

 

  • تنها هنری که من یاد میگیرم، از چیزهاییه که میتونم ازشون دزدی کنم. (دیوید بویی)
  • آرتیست‌های خوب کپی میکنن و آرتیست‌های عالی دزدی.ما همیشه باید بدون خجالت ایده‌های دیگران رو بدزدیم. (استیو جابز)
  • اگه فقط یه نفر باشه که ازش الهام میگیرید، مردم میگن مثلا، شما پیکاسوی بعدی خواهید شد. اما وقتی از صد نفر الهام بگیرید، همه میگن وای خدایا چقدر تو منحصربه‌فردی. (گری پنتر)
  •  

چرا؟ خب یه فرق خیلی مهم بین دزدی ایی که توی مدرسه موقع نوشتن املا میکردیم با دزدی‌ایی که این اشخاص معروف ازش حرف میزنن وجود داره.دزدی بد یعنی اینکه شما کار هنرمندی رو بردارید و دستکاری کنید، بدون اینکه اسمی از اون هنرمند ببرید. دزدی خوب یعنی اینکه وقتی کار چندین هنرمند رو بررسی کردید، اونها رو با هم ادغام کنید و یه اثر جدید خلق کنید.پس اگه تا حالا خودتون این کارو انجام ندادید، شروع کنید کارهایی که خیلی دوست دارید رو جمع کنید، همه رو مرتب یه جایی بذارید که بعدا بتونید برای الهام گرفتن بهشون رجوع کنید.

 

4. یادگیری و تمرین با تمرکز و آگاهی

“تمرین زیاد، شما رو حرفه‌ای میکنه”. این حرفی که هزار بار قبلا شنیدیم یا اینکه شنیدیم میگن اگه ده هزار ساعت وقت صرف تمرین کنید، توی اون کار عالی میشید.اگه یه سال پیش ازم درباره این حرف‌ها سوال می‌کردید، می‌گفتم که درسته و حقیقت دارن. اما الان نه.تمرین کردن خالی میتونه خیلی راحت به تلف کردن وقت تبدیل بشه!

 

  • بزرگ‌ترین نوع هدر دادن وقت اینه که درباره کاری که انجام می‌دهید تمرکز و آگاهی نداشته باشید. (افلام مرسیر)
  •  

مثلا، وقتی من تازه شروع به طراحی کردم، موقعی که طرح میزدم آهنگ توی گوشم میذاشتم یا به یه پادکست گوش میکردم. میتونستم ساعت‌ها این‌کارو انجام بدم و خیلی هم بهم خوش می‌گذشت! اما بعد از چند روز، به طراحی‌های قبلیم که نگاه می‌کردم متوجه شدم که اصلا پیشرفتی توی اون ها دیده نمیشه.به این نتیجه رسیدم که تمرین کردن تنها نفعی برام نداره. باید کار دیگه‌ای انجام می‌دادم.نگاه کردن به ویدیوهای آموزشی!

تا اینجا تمام چیزهایی که ازشون حرف زدیم خوب و جالب بودن. اما این مورد، شاید سخت‌ترین مورد از هفت ویژگی هنرمندان موفقه.پس باید انگیزه خودتون رو حفظ کنید، من پیشنهاد میکنم چندتا تمرین یادگیری با تمرکز و آگاهی رو همین‌طوری انجام بدید، و بعد برید سراغ پروژه‌های خودتون.مثلا دو روز یادگیری و تمرین داشته باشید و سه روز هم برای تمرینات تفریحی! در نظر بگیرید.

 

5. استراحت

از یه جایی به بعد، انجام تمرینات سخت دیگه بی‌هدف میشه و نتیجه‌ای نداره. برای اینکه چشم شما به اشتباهاتتون عادت میکنه و نمیتونه تشخیص بده که کجای کار رو دارید اشتباه میکنید.حتما شده که قبلا کلی خودتون رو تحت استرس و فشار قرار دادید تا راه‌حلی برای مشکلتون پیدا کنید و یهو راه‌حل زیر دوش حموم به ذهنتون میرسه! این دوره استراحت برای پیشرفت شما خیلی خیلی مهمه و هنرمندهای موفق همیشه این مورد رو توی برنامه‌هاشون در نظر میگیرن.

مثلا همه نویسنده های بزرگ پیشنهاد میکنن که بعد از نوشتن نسخه اولیه از رمان، شش هفته کامل باید به خودتون استراحت بدین. چون وقتی بعد از شش هفته برگردید و اون رو بخونید با دید تازه‌ای بهش نگاه میکنید و می‌تونید متوجه مشکلاتش بشید. بعد از شش هفته، خوندن کتابی که خودتون نوشتید براتون عجیب به نظر میرسه و معمولا تجربه خیلی تاثیر‌گذاریه.

 

6. شنیدن نظر دیگران درباره کارهاتون

ما معمولا فکر می‌کنیم که هر کسی که خلاف جهت بقیه حرکت کنه، خیلی منحصر‌به‌فرده یا اینکه هنرمندهای موفق اصلا ذره‌ای به انتقادات اهمیت نمیدن ولی وقتی به ویژگی های هنرمندهای موفق نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دقیقا برعکسه! اگه بخوایم دلیل موفقیت‌های کمپانی های بزرگی مثل پیکسار رو به یه مورد خلاصه کنیم، شنیدن نظر دیگران درباره کارهاشون، مطمئنا اون یه مورد خواهد بود.

توی کتاب Creativity Inc یکی از بنیان‌گذاران پیکسار، اِد کتمال، توضیح میده که چطوری انتقادات بیننده‌ها باعث شد که ما بیتونیم فیلم‌های بهتری بسازیم. توی شعبه‌های مختلف کمپانی پیکسار، یه اتاقی به اسم “اعتماد به عقل” درنظر گرفته شده، که توش هر کسی میتونه بدون نگرانی در مورد جایگاهش یا از دست دادن شغلش، هر چیزی که توی ذهنش هست رو مطرح کنه.

 

پس یادتون باشه که از همه نظر بخواید، مخصوصا دوستان و افراد خانواده که هیچ تخصص یا تجربه‌ای در زمینه هنر ندارن، اون‌ها میتونن به خوبی بهتون بگن که کجای کار رو اشتباه کردید. اینطوری شما به اطلاعاتی دست پیدا میکنید، که قبل از این حتی فکرشم نمیکردید.

 

7. چیزی رو که دوست دارید، خلق کنید

ما معمولا فکر میکنیم که هنرمندهای موفق میتونن هر موضوع یا کاری رو بپذیرن و یه خروجی خیلی عالی تحویل بدن. اما اگه به مصاحبه‌هایی که با هنرمندهای معروف این روزها میشه گوش کنید، اونا میگن که فقط توی زمینه‌هایی کار قبول می‌کنن که بهش علاقه دارن.

 

علاقه من توی آهنگ‌سازی اینه که چیزی خلق کنم که وجود نداره و من دلم میخواد بهش گوش بدم. می‌خوام به موزیکی گوش بدم که تاحالا درست نشده، با کنار هم قرار دادن چیزهای مختلفی که منو به یه ایده‌ی ناب و جدید میرسونه. (برایان اِنو)

هنر برای شما فضایی ایجاد میکنه که هیچ محدودیتی ندارید و کنترل همه‌چیز دست شماست. به نظر من ساختن چیزی که دیگران ازتون انتظار دارن یا میخوان، کار اشتباهیه.چیزی رو خلق کنید که واقعا دوست دارید. تلاش شما مطمئنا اینطوری به نتیجه میرسه.

امیدوارم از این مقاله آموزشی خوشتون اومده باشه

شما نظرتون چیه؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

مهمترین تغییرات بلندر ۴.۰

بررسی مهمترین تغییرات و قابلیت های بلندر ۴.۰

بیشتر بخوانید

مهمترین قابلیت های بلندر ۳.۳

مهم ترین تغییرات بلندر ۳.۳ جدیدترین نسخه نرم افزار قدرتمند بلندر به تازگی منتشر و عرضه شده. بلندر ۳.۳ آخرین…

بیشتر بخوانید

منابع رایگان دانلود تکسچر

وبسایت های رایگان دانلود تکسچر پیدا کردن تکسچرهای باکیفیت همیشه بخش مهمی از ساخت یک پروژه هست که گاهی اوقات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =