مهم ترین تغییرات بلندر 2.90 - توت لاین

مهم ترین تغییرات بلندر ۲.۹۰

مهم ترین تغییرات بلندر ۲.۹۰

به نظر می رسه سرعت توسعه نرم افزار بلندر داره بیشتر و بیشتر میشه.توی آخرین نسخه منتشر شده یعنی نسخه 2.90 بخش های زیادی بهبود پیدا کرده و امکانات جدیدی به بلندر اضافه شده که در ادامه به اون ها نگاهی میکنیم.

ویژگی های جدید مدلسازی (Modeling) در بلندر 2.90

Extrude Manifold یک ابزار جدید برای اکسترود کردن صفحات به سمت داخل هست که همزمان ورتکس های روی هم افتاده یا صفحات همپوشانی شده رو حذف و محو میکنه و با این کار مشکل همیشگی در اکسترود صفحات به سمت داخل رو حل و فصل می کنه. هرچند هنوز نمیشه از این ابزار برای ایجاد مستقیم حفره در آبجکت استفاده کرد ولی همین پیاده سازی اولیه هم خیلی مفید و کمک کنندست.

در نسخه جدید بلندر، Vertex Slide قابلیت اسنپ شدن (Snapping) رو هم پیدا کرده. این قابلیت جدید زمان قابل ملاحظه ای رو هنگام مدلسازی ذخیره می کنه. در بخش Custom profile در مودیفایرِ Bevel، میتونید فرم منحنی پروفایل رو با دسته های Bezier کنترل کنید.

همچنین در قسمت Width type یک آیتم جدید به نام Absolute اضافه شده که به شما اجازه میده فاصله دقیق در امتداد لبه های مورب رو مشخص کنید.معمولا وقتی دو ضلع متصل در زاویه های مختلفی قرار می گیرند، اغلب باعث میشه لبه ها پهنای متفاوتی پیدا کنند. حالت Absolute برای حل این مشکل میتونه مفید و کاربردی باشه.

یک گزینه جدید به نام Correct Face Attributes به آیتم های Options در نوار سایدبار اضافه شده که به ابزارهای ترنسفورم اجازه میده تا همزمان با ادیت و ویرایش مدل، یو-وی ها (UV) و vertex colors رو هم ویرایش کنند.

اگه شما یک UV map سفارشی شده برای تکسچرهای پینت شده یا بیک شده دارید باید دقت کنید تا این گزینه جدید فعال نباشه ولی اگه از تکسچرهای تکرارشونده (tiled texture) استفاده میکنید این گزینه خیلی کاربردیه.به ویرایشگر UV هم دستورات جدیدی اضافه شده که مدتهاست در Viewport از اون ها استفاده میکردیم.مثلا میتونیم برای انتخاب کوتاه ترین مسیر بین دو بخش UV از کلیدهای میانبر (CTRL + LMB) و برای Edge Ring Select از کلید میانبر (CTRL + ALT + LMB) و برای ایجاد شکاف و جدا کردن UV از کلید میانبر (V) استفاده کنیم.

 

همچنین ویرایش Curve ها با چند تغییر همراه بوده.در این نسخه به صورت پیش فرض وقتی یک Curve رو به صحنه اضافه میکنید، نرمال های اون نمایش داده نمیشه و شما میتونید از بخش Overlays، آیتم Normals رو فعال کنید تا نرمال های Curve رو ببینید.این تغییر ساده کمک میکنه تا از شلوغی ویوپورت جلوگیری بشه ولی از طرف دیگه تشخیص اینکه Curve ها در چه جهتی قرار گرفتند رو یکم سخت میکنه.

همچنین یک آیتم جدید اضافه شده که با فعال بودن این آیتم، فقط دستگیره های (handles) بخشهای انتخاب شده ی Curve رو نمایش میده، مشابه نرم افزار Illustrator و نرم افزارهای برداری دیگه.

 

قابلیت های جدید اسکالپتینگ (Sculpting) در بلندر 2.90

مودیفایر Multiresolution در این نسخه بهبود پیدا کرده و شما میتونید مدل تون رو با نهایت کیفیت در سطوح بالا و پایین subdivide کنید.آیتم جدیدی به نام Rebuild Subdivision به مودیفایر Multires اضافه شده که این امکان رو به ما میده تا بتونیم سطوح subdivision رو از نو بازسازی کنیم و با این کار نسخه کم جزئیات (Low poly) مدل رو به راحتی ویرایش و ادیت کنیم.همچنین با انتخاب گزینه Save External، میتونیم جزئیاتی که به کمک مودیفایر Multires اضافه شده رو در قالب یک تکسچر ذخیره کنیم.

بعد از اضافه شدن براش Cloth به بلندر، حالا ابزار جدیدی به نام Cloth Filter به سیستم اسکالپتینگ بلندر اضافه شده که حالت پارچه رو روی تمام مدل شبیه سازی میکنه.کار کردن با این فیلتر جدید خیلی سرگرم کننده و جالبه.

براش Pose هم چند بروزرسانی جدید داشته.یک آیتم جدید به نام Deformation هم به این براش اضافه شده که میتونه روی حالت های مختلفی مثل تغییر اندازه و جابجایی (scale/translate) و کشیدگی و فشردگی (squash/stretch) تنظیم بشه.

و همینطور به آیتم Rotation Origins یک گزینه جدید به نام Face Set FK اضافه شده که از مرزهای مشخص شده توسط Face Set، برای مشخص کردن مفصل ها (joints) استفاده میکنه.

و به کمک گزینه جدید Connected only هم میتونیم فقط روی بخش های متصل به مدل تاثیر ایجاد کنیم. درست شبیه حالتی که در proportional editing  هم وجود داره.

به براش Slide Relax، دو گزینه جدید به نام Pinch و Expand در بخش Deformation اضافه شده. این دو آیتم جدید کمک میکنه روی توپولوژی مدل تمرکز کنیم و تا جایی که ممکنه شکل و فرم مدل رو تغییر ندیم.

آیتم Hardness در همه براش ها (که میزان نرم بودن یا تیز بودن falloff رو مشخص میکنه) حالا میتونه توی این نسخه از حساسیت نوک قلم نوری به فشار استفاده کنه.

 

قابلیت های جدید بخش انیمیشن (Animation) در بلندر 2.90

در بلندر 2.90، Library Overrides بهبود زیادی پیدا کرده و نسبت به نسخه های قبلی کاربردی تر شده. حالا همه محدودکننده ها (constraints)، مودیفایرها (modifiers)، تنظیمات شخصی سازی شده و همینطور انواع بیشتری از object data ها قابلیت Override شدن رو پیدا کردند.

 

قابلیت های جدید بخش شبیه سازی (Physics) در بلندر 2.90

در این نسخه، میزان نیروی گرانشِ (gravity) شبیه ساز مایعات (Fluid simulator)، با میزان نیروی گرانشِ صحنه هماهنگی پیدا کرده و فرایند ذخیره کردن شبیه سازی (caching) خیلی ساده تر شده. یک آیتم جدید به نام Offset هم به این شبیه ساز اضافه شده که اجازه میده هنگام اجرای شبیه سازی، محدوده شبیه سازی رو جابجا کنیم.

به شبیه ساز پارچه (Cloth simulator) یک آیتم جدید به نام Fluid Density اضافه شده که باعث میشه فشار شبیه سازی شده تحت تاثیر نیروی گرانش (gravity) قرار بگیره.اگه همیشه دوست داشتید یک کیسه پر از آب رو شبیه سازی کنید، حالا به کمک آیتم Fluid Density میتونید!

به مودیفایر Ocean یک گزینه جدید اضافه شده که امکان کنترل سرعت و جهت پرتابِ ذرات آب دریا رو فراهم میکنه.این امکان جدید در آینده بسیار عالی و کاربردیه ولی سیستم ذراتِ (particle system) فعلی بلندر از اطلاعات مربوط به vertex color استفاده نمیکنه؛ بنابراین فعلا این امکان جدید خیلی به کارمون نمیاد.

 

قابلیت های جدید بخش (Grease Pencil) در بلندر 2.90

حالا همزمان با طراحی و کشیدن، میتونید با کلید میانبر U و یا به کمک منویی که با کلیک راست ظاهر میشه، خیلی سریع بین متریال ها جابجا بشید و متریال فعال رو تغییر بدید.

موقع تبدیل آبجکت های از نوع Grease Pencil به آبجکت های از نوع Curve، یک گزینه جدید به نام bevel اضافه شده که کمک میکنه خیلی سریع نقاشی های دوبعدی مون رو به فرم های سه بعدی تبدیل کنیم.

همچنین حالا میتونیم چندین مش (Mesh) و منحنی (Curve) رو همزمان به Grease Pencil تبدیل کنیم.با این کار، ضلع ها به stroke و صفحات به fill تغییر حالت پیدا میکنند.جالب اینجاست که حتی مش های متحرک و انیمیت شده هم امکان تبدیل به Grease Pencil رو دارند!

 

ابزار Annotate Line دیگه تنها یک خط ساده نیست و حالا میتونه حالت های مختلفی رو نمایش بده. آیتم جدید Randomize که به تنظیمات براش اضافه شده خیلی جالب و سرگرم کنندست.این آیتم کمک میکنه طراحی ها یه مقدار نامرتب و بهم ریخته به نظر برسند.

مودیفایر جدید Texture Mapping این امکان رو میده که با تغییر مختصات UV روی تکسچر stroke ها کنترل بهتری داشته باشیم. افکت Pixelate حالا یک آیتم جدید به نام Antialiasing داره که کمک میکنه طراحی ها، مثل گرافیک پلی استیشن های قدیمی بیشتر حالت پیکسلی داشته باشه.

 

قابلیت های جدید موتور رندر سایکل (Cycles) در بلندر 2.90

Embree مجموعه ای از الگوریتم های مرتبط با ردیابی نور (ray tracing) هست که توسط intel توسعه پیدا کرده و حالا موتور رندر سایکل از این الگوریتم ها برای رندر روی CPU استفاده میکنه.برای صحنه های ساده یه مقدار کُندتر و برای صحنه های سنگین یه مقدار سریع تر از قبل رندر میکنه ولی برای صحنه هایی که موشن بلور (motion blur) داشته باشند میتونه تا هزار درصد، سرعت رندر رو افزایش بده! به عنوان مثال، یکی از شات های انیمیشن Agent 327 که موشن بلور هم داشته تقریبا 55 دقیقه طول کشیده تا رندر بشه و حالا به لطف Embree فقط پنج دقیقه طول میکشه!

تنظیمات مربوط به دینویزینگ (denoising) به بخش تنظیمات رندر منتقل شده و دینویزر قدیمی سایکل که در بلندر 2.79 اضافه شده بود به NLM تغییر نام پیدا کرده.تا پیش از نسخه 2.90 بلندر، برای استفاده از دینویزر Intel OpenImage، باید در فضای کامپوزیت از نود Denosie استفاده میکردیم ولی حالا بدون نیاز به این کار میشه از این دینویزر، هم برای ویوپورت و هم برای رندر نهایی استفاده کرد.

رندرینگ با کارت گرافیک (GPU Rendering) هم تغییراتی داشته.حالا میشه از Optix روی بیشتر کارت گرافیک های انودیا استفاده کرد. موتور رندر سایکل میتونه به کمک NVLink حافظه رو بین کارت های گرافیک به اشتراک بزاره و بعد از اینکه شرکت اپل پشتیبانی از CUDA رو متوقف کرد، رندرینگ با کارت گرافیک انودیا روی سیستم عامل های مک هم منتفی شد.

یک نوع جدید از Sky Texture به نام Nishita هم اضافه شده که نسبت به مدل های قبلی از نظر فیزیکی خیلی دقیق تر عمل میکنه.خورشید درون این آسمون جدید نمایش داده میشه و میتونه سایه هم ایجاد کنه.

کنترل این آسمون خیلی آسون تره چون به جای یک توپ بدقلق (تصویر زیر سمت راست)، از مقادیر ورودی برای کنترل ارتفاع و جهت استفاده میکنه. Nishita فعلا روی موتور رندر سایکل کار میکنه.

همیشه سایه ها روی مدل های کم جزئیات و Low Poly، به صورت پله پله دیده میشدند که خیلی خوشایند نبوده.این مشکل مدت ها بلندر و موتور رندرهای شبیه به سایکل رو آزار میداد ولی حالا دیگه نه! آیتمی به نام Shadow Terminator Offset به بخش تنظیمات آبجکت (object properties) اضافه شده که سایه ها رو روی سطح مدل جابجا میکنه و این مشکل رو حل میکنه.

قابلیت های جدید موتور رندر ایوی (Eevee) در بلندر 2.90

موشن بلور (motion blur) در موتور رندر Eevee از نو طراحی شده و حالا میشه از اون در حرکت و تغییر فرم آبجکت ها و حتی حرکت مو استفاده کرد.

درسته که فعلا Nishita روی موتور رندر ایوی کار نمیکنه ولی حالا میتونیم از حالت های دیگه ی Sky Texture یعنی Preetham  و Hosek/Wilkie توی موتور رندر ایوی استفاده کنیم!

 

تغییرات رابط کاربری (User Interface) در بلندر 2.90

پنجره جستجوی بلندر که با کلید میانبر F3 ظاهر میشه، در این نسخه خیلی کاربردی تر شده.موقع جستجو، اینکه از چه مسیرها یا منوهایی میتونید به اون آیتم دسترسی داشته باشید و همینطور کلیدهای میانبر آیتم ها نمایش داده میشه.همچنین میتونید با راست کلیک روی نتایج جستجو، کلید میانبر دلخواه برای آیتم ها تعیین کنید و یا اون ها رو به فهرست مورد علاقه ها (quick favorites) اضافه کنید.

و نکته جالب اینکه نتایج جستجو بر اساس اینکه در کدام mode قرار دارید نشون داده میشه. این کمک میکنه تا موقع جستجو نتایج مرتبط تر نمایش داده بشه.مثلا اگه در Object mode باشید و عبارت Add رو جستجو کنید میتونید فهرست کاملی از همه آبجکت ها رو ببینید و اگه در Edit Mode باشید با جستجوی عبارت Add، تنها فهرستی از مش ها رو نمایش میده.

 

در بلندر 2.90 مودیفایرها (Modifiers) و محدودکننده ها (constraints) میتونن به راحتی با Drag and Drop جابجا بشن.برای اینکه سرعت رو موقع کار با مودیفایرها و محدودکننده ها از این هم بالاتر ببریم میتونیم درحالیکه نشانگر موس روی اون ها قرار داره از کلیدهای میانبر Ctrl + A برای Apply کردن، Shift + D برای کپی کردن و از X برای حذف کردن استفاده کنیم.

چک باکس ها (Checkboxes) هم تغییراتی ساده ولی کاربردی پیدا کردند.همه اون ها وسط چین شدند و برای چک باکس هایی که با هم مرتبطن یک عنوان در سمت چپ نمایش داده میشه که البته این عنوان ها گاهی اوقات باعث میشه چک باکس ها فضای بیشتری بگیرند.به طور کلی میشه گفت حالا چک باکس ها با رابط کاربری بلندر سازگارتر و هماهنگ تر شدن.

سوکِت های ورودیِ پنجره Shader Editor حالا در بخش تنظیمات متریال (material properties) با رنگ های مشابه همون پنجره نمایش داده میشن و به سمت چپ منتقل شدن تا با مکان سوکِت های ورودیِ در پنجره Shader Editor هماهنگ بشه.

اطلاعات و آمار مربوط به صحنه (Scene statistics) حالا میتونه در پنجره Viewport هم نمایش داده بشه.برای فعالسازی این قابلیت جدید از بخش Viewport Overlays گزینه statistics رو فعال کنید.

آمار صحنه به صورت پیش فرض از نوار وضعیت (Status Bar) برداشته شده ولی شما میتونید با راست کلیک روی این نوار و انتخاب گزینه Scene statistics دوباره اون ها رو به نوار وضعیت برگردونید.

در پنجره تنظیمات (User Preferences) یک گزینه جدید به نام instances empty size اضافه شده که اندازه پیش فرض Empty ای که در مرکز collection instances قرار میگیره رو تغییر میده.

حالا هنگام تایپ کردن میتونیم از Ctrl + Z استفاده کنیم.این کمک میکنه وقتی که عبارتی رو به اشتباه پاک کردیم خیلی سریع بدون نیاز به تایپ دوباره اون رو برگردونیم!

توی این نسخه از بلندر، حذف آیتم های پنجره Outliner همونطور که انتظار میره عمل میکنه.در حالیکه توی نسخه های قبلی امکان حذف مستقیم آبجکت ها درون پنجره Outliner وجود نداشت و تنها میشد کالکشن ها رو مستقیما حذف کرد، حالا میشه هر آیتمی رو به راحتی از این پنجره حذف کنیم.به علاوه حالا میشه خیلی راحت با نزدیک کردن نشانگر موس به لبه های پنجره Outliner، به سمت بالا یا پایین این پنجره حرکت کرد و جابجا شد.همین قابلیت خیلی خوب برای مودیفایرها و محدودکننده ها هم وجود داره.

تغییرات بخش جلوه های ویژه (Visual Effects) در بلندر 2.90

سیستم موشن ترکینگ (motion tracking) بلندر حالا از یک روش منحصر به فرد برای حل مشکل اعوجاج لنز استفاده میکنه که مشابه نرم افزار Nuke و Natron عمل میکنه.برای استفاده از این قابلیت، باید تنظیمات مربوط به لنزِ (Lens) ویدیو روی Nuke قرار گرفته باشه.این امکان جدید به طور ویژه برای ویدیوهایی که در بلندر ردیابی حرکت (tracking) شده باشه ولی در نرم افزارهای دیگه کامپوزیت شده باشه خیلی کاربردیه.

 

 

سایر تغییرات در بلندر 2.90

پشتیبانی بلندر از واقعیت مجازی (Virtual Reality) همچنان در حال توسعه هست.در بلندر 2.90، قابلیت Landmarks (نقاط دید) که امکان ایجاد دوربین برای مکان ها و جهت های از پیش تعیین شده رو فراهم میکرد، بروزرسانی شده و حالا میتونید نقطه دیدهای جدیدی رو ایجاد و ذخیره کنید، نقطه دیدهای فعلی رو آپدیت کنید و یا دوربین صحنه یا 3d cursor رو به نقطه دید اسنپ (Snap) کنید.

بهبود دستورهای import و export فرمت های سه بعدی، برای کاربران حرفه ای که اغلب نیاز دارند بین نرم افزارهای مختلف جابجا بشن و فایل ها رو از یک نرم افزار به نرم افزار دیگه منتقل کنند، همیشه خوشحال کنندست.در بلندر نسخه 2.90 فرمت های Alembic، USD و gITF 2 بهبود پیدا کردند.

 

امیدوارم از این مقاله آموزشی خوشتون اومده باشه

شما در مورد این نسخه چی فکر میکنید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

مهمترین تغییرات بلندر ۴.۰

بررسی مهمترین تغییرات و قابلیت های بلندر ۴.۰

بیشتر بخوانید

مهمترین قابلیت های بلندر ۳.۳

مهم ترین تغییرات بلندر ۳.۳ جدیدترین نسخه نرم افزار قدرتمند بلندر به تازگی منتشر و عرضه شده. بلندر ۳.۳ آخرین…

بیشتر بخوانید

منابع رایگان دانلود تکسچر

وبسایت های رایگان دانلود تکسچر پیدا کردن تکسچرهای باکیفیت همیشه بخش مهمی از ساخت یک پروژه هست که گاهی اوقات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − ده =