این همه نرم افزار، چرا بلندر؟! - توت لاین

این همه نرم افزار، چرا بلندر؟!

از بین این همه نرم افزار، چرا بلندر؟!

خب احتمالا این سوالی هست که ذهن شما رو هم درگیر کرده و در انتخاب و شروع کار با بلندر کلی سوال دیگه هم براتون پیش اومده. تو این مقاله میخوایم به این سوالات نگاهی کنیم و پاسخ این پرسش ها رو با هم بررسی کنیم 🙂

 

حتما خیلی از شماها با بلندر آشنا هستید و الان کمتر کسی هست که اسم بلندر رو نشنیده باشه و یا با دیدن کارهایی که با بلندر ساخته میشه هیجان زده نشده باشه. شما هر ابزاری که برای ساخت یک انیمیشن با کیفیت نیاز دارید رو تو بلندر میتونید پیدا کنید.مهم ترین قابلیت های این نرم افزار شامل مدل‌سازی سه بعدی، آنرپینگ و تکسچر‌سازی، استخوان‌بندی، شبیه‌سازی مایعات و دود، سیستم ذرات، حجاری دیجیتال، متحرک‌سازی، رندرینگ، موشن گرافیک، کامپوزیت و حتی ویرایش ویدیو میشه.

بلندر از کجا شروع شد؟!

بلندر در ابتدا نرم افزاری بود برای استفاده داخلی یک استودیوی انیمیشن سازی هلندی به نام NeoGeo که شخصی به اسم تون روزندال (Ton Roosendaal) در سال 1995 برای اولین بار کدهایی رو برای این نرم افزار نوشت.

 این نرم افزار در تاریخ 7 سپتامبر 2002 به عنوان یک نرم افزار متن باز منتشر شد و در سال 2010 در جریان ساخته شدن انیمیشن کوتاه Sintel با یک رابط کاربری بسیار متفاوت منتشر شد.

در سال 2011 با ساخته شدن فیلم کوتاه Tears of Steel، قابلیت هایی برای ساخت جلوه های ویژه در فیلم به بلندر اضافه شد و همینطور از بلندر برای ساخت استوری برد و مراحل پیش تولید فیلم سینمایی مرد عنکبوتی 2 هم استفاده شد. بنیاد بلندر هر سال یک انیمیشن کوتاه میسازه تا با اون انیمیشن بتونه قدرت نرم افزار رو نشون بده و قصد دارن با ساختن این انیمیشن ها عیب های نرم افزار رو هم پیدا کنن و برطرف کنن.

تا زمان نوشته شدن این مقاله، انیمیشن کوتاه sprite fright آخرین پروژه ای هست که بنیاد بلندر در حال ساخت اون هست.

بلندر قبل و بعد از نسخه 2.8

یه زمانی خیلی از کاربرای نرم افزار های دیگه میگفتن که بلندر ویوپورت خیلی کندی برای کار کردن داره و یا اینکه خیلی رابط کاربری حرفه ای نداره که میشه گفت یجورایی حق با اونا بود. اما با انتشار نسخه 2.8 بلندر به قدری قوی شد که همه رو شگفت زده کرد. طبیعیه که هرچی سیستم ما قوی تر باشه کار با نرم افزار برای ما راحت تره اما بلندر این امکان رو به ما میده که حتی با یک سیستم ضعیف هم بتونیم باهاش کار کنیم و کارهای قوی بسازیم.

 

نکته مهم این هست که بلندر یک نرم افزار رایگانه و بنیاد بلندر همیشه روی این نکته تاکید میکنه که بلندر برای همیشه رایگان میمونه.به خاطر اوپن سورس بودن بلندر، ما میتونیم حتی سورس کد این نرم افزار رو تغییر بدیم و قابلیت یا آیتم های جدیدی بهش اضافه کنیم.

 

شاید براتون جالب باشه که بدونید که انیمیشن سینمایی Next Gen که کمپانی Tangent اون رو ساخته و از شبکه Netflix پخش شده هم با بلندر ساخته شده! سازندگان این انیمیشن گفتند که ما 90 درصد این پروژه رو با بلندر ساختیم.

این میتونه ثابت کنه که بلندر در تولیدات بزرگ هم میتونه عالی عمل کنه. حتی تونی دروز (Tony DeRose) یکی از متخصصان ارشد بخش تکنولوژی استودیوی پیکسار گفته که بلندر تقریبا میتونه هر کاری که نرم افزار انحصاری پیکسار انجام میده رو انجام بده.

 

آیا بلندر در آینده هم میتونه عالی عمل کنه و پیشرفت داشته باشه؟؟

قطعا این اتفاق میفته! بلندر محدود به چندتا برنامه نویس نیست و افرادی زیادی از سرتاسر دنیا دارن کمک های بزرگی میکنن و به پیشرفت بلندر کمک میکنن و هر روز شما میتونید تو سایت بلندر آپدیت های جدیدی رو ببینید که هرکدوم از این آپدیت ها روی یه موضوع خاصی متمرکز میشه و در آخر به نسخه نهایی اضافه میشه. پس پشت بلندر یک جامعه فعال وجود داره که این جامعه اجازه نمیده که بلندر از نرم افزارهای دیگه عقب بیفته.قطعا الان که شما دارید این مقاله رو میخونید خانواده بزگ بلندر در تلاش هستن تا این نرم افزار رو گسترش بدن و شما با نصب این نرم افزار و شروع کار با بلندر آینده خودتون رو تضمین کردید.

 

چرا نرم افزار هایی مثل مایا یا مکس کاربرهای بیشتری دارن؟!

در اوایل سال 2000 که به تازگی هنرستان هایی برای آموزش دانش انیمیشن سازی راه افتاده بود، نرم افزار بلندر تو نسخه های اولیه بود و کم کم داشت بزرگ و بهتر میشد و کسی زیاد ازش نشنیده بود و هنرمندها تو این هنرستان ها با نرم افزارهایی که اون زمان شناخته شده بودند آموزش میدیدند.

 

امروز که بلندر تا این اندازه بزرگ و قوی شده افراد کمی هستند که بلندر رو به خوبی بلد باشن و استودیوهای زیادی هستن که خیلی دوست دارند از این نرم افزار استفاده کنند و به شدت به نیروی کار حرفه ای نیاز دارند و اگر تو بلندر حرفه ای بشید تو استودیوهای بزرگ میتونید شروع به کار کنید و با یادگیری این نرم افزار آینده خودتون رو تضمین کردید.

 

استودیوهای انیمیشن سازی دوبعدی زیادی هم دارند به بلندر سوئیچ میکنند. یکی از این استودیوها، استودیوی انیمیشن سازی ژاپنی به نام Khara هست که رسما اعلام کرده به بلندر سوئیچ کرده و تولیداتش رو با بلندر میسازه. خیلی جالبه که بلندر علاوه بر اینکه یک نرم افزار سه بعدی هست امکانات خیلی زیادی برای ساخت یک انیمیشن دو بعدی داره که این امکانات از نسخه 2.8 به بعد خیلی پیشرفت داشته.

خلاصه اینکه یادگیری بلندر مثل یک سرمایه گذاری میمونه و اگرچه هنوز بیشتر کمپانی ها و استودیوها نرم افزارهایی که تو این سال ها کار کردند رو ترجیح میدن اما همه این رو میدونن که توی چند سال آینده قراره چه اتفاقی بیفته و شاید به همین خاطره که خیلی از کاربرهای حرفه ای نرم افزارهای دیگه دارن به بلندر سوئیچ میکنند.

 

و اتفاق خوبی که داره میفته اینکه هر روز کمپانی ها و استودیوهای بزرگ بیشتری از بنیاد بلندر حمایت میکنند و به جمع حامیان مالی بلندر ملحق میشن. بعد از استودیوهای بزرگی مثل Ubisoft و Epic Games حالا کمپانی Adobe هم به این جمع اضافه شده و در کنار حمایت مالی از بنیاد بلندر، دو افزونه فوق العاده کاربردی رو برای ارتباط بهتر نرم افزارهای Substance 3D و Mixamo با بلندر منتشر کرده.

همینطور کاربرهای این نرم افزار هر روز داره بیشتر و بیشتر میشه. طبق آخرین گزارش بنیاد بلندر، نرم افزار بلندر به طور متوسط هر روز 16 هزار بار از این وبسایت دانلود میشه و آمار دانلود این نرم افزار در سال 2017 بیشتر از شش میلیون بار بوده! و همینطور آموزش هایی که از بلندر چه به صورت رایگان در یوتیوب و چه دوره های آموزشی که وبسایت های مختلف تولید و منتشر میکنند رشد فوق العاده ای داره.

 

بلندر یک رابط کاربری متفاوت نسبت به نرم افزار های دیگه داره و یادگیری بلندر شاید برای کسایی که قبلا با نرم افزارهای دیگه کار میکردند در ابتدا کمی سخت به نظر برسه ولی خیلی زود سرعت این رابط کاربری شما رو شگفت زده میکنه.

یکی از قابلیت های خوب بلندر کلیدهای میانبر یا همون شرت کات هاست. هر کدوم از کلیدهای کیبرد در نرم افزار بلندر یک نقشی دارن و بعد یه مدت که این شرت کات ها رو به خاطر سپردید میتونید سرعت کارتون با نرم افزار رو خیلی بالا ببرید. جالب اینجاست که میشه شرت کات های نرم افزار رو شخصی سازی هم کرد و اون ها رو تغییر داد.

 

این رو هم اشاره کنم که این نرم افزار حجم خیلی کمی نسبت به بقیه نرم افزارها داره و میدونیم که معمولا نرم افزارهای سه بعدی حجمی زیر یک گیگ ندارند ولی بلندر با این همه قابلیت و ویژگی حجمی کمتر از 300 مگابایت داره! شما میتونید آخرین نسخه بلندر رو از وبسایت رسمی بنیاد بلندر دانلود کنید و همین حالا یادگیری بلندر رو شروع کنید.

 

به زودی بلندر 3 هم منتشر میشه که تو این نسخه آپدیت جدیدی از موتور رندر سایکلز (Cycles) که یکی از قوی ترین موتورهای رندر هست به نام سایکلز ایکس (Cycles X) به بلندر اضافه میشه که سرعت خیلی بالاتری رو نسبت به نسخه فعلی این موتور رندر داره و خیلی بهبود پیدا کرده.برای آشنایی بیشتر با موتور رندر Cycles X روی این لینک کنید و ویدیوی بررسی عملکرد این موتور رندر رو از وبسایت توت لاین ببینید.

 

خلاصه اگر برای سرمایه گذاری وارد دنیای CG میشید و دنبال یه نرم افزار قدرتمند برای مدلسازی سه بعدی، انیمیشن سازی، شبیه سازی معماری و… میگردید بدون شک بلندر انتخاب درستیه و شما رو شگفت زده میکنه!!

نویسنده: سامان آدیش

امیدوارم از این مقاله آموزشی خوشتون اومده باشه

شما نظرتون چیه؟! منتظر شنیدن نظرات شما هستیم

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

مهمترین تغییرات بلندر ۴.۰

بررسی مهمترین تغییرات و قابلیت های بلندر ۴.۰

بیشتر بخوانید

مهمترین قابلیت های بلندر ۳.۳

مهم ترین تغییرات بلندر ۳.۳ جدیدترین نسخه نرم افزار قدرتمند بلندر به تازگی منتشر و عرضه شده. بلندر ۳.۳ آخرین…

بیشتر بخوانید

منابع رایگان دانلود تکسچر

وبسایت های رایگان دانلود تکسچر پیدا کردن تکسچرهای باکیفیت همیشه بخش مهمی از ساخت یک پروژه هست که گاهی اوقات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =