فرق بین یه رندر کسلکننده و یه رندر جالب و منحصربهفرد خیلی وقت ها فقط به تفاوت توی نورپردازی مربوط میشه.با وجود اهمیت زیاد، مبحث نورپردازی مبحثی پیچیدهاس و معمولا توی دورههای آموزشی مختلف خیلی بهش پرداخته نمیشه.برای همین تصمیم گرفتم که توی این مقاله چندتا از رایجترین اشتباهاتی که معمولا توی نورپردازی اتفاق میوفته رو براتون توضیح بدم و 6 تا نکته مهم که برای نورپردازی کارهای خودم توی بلندر ازشون استفاده میکنم رو باهاتون به اشتراک بذارم.
1) تغییر اندازه سایهها
اندازه منبع نور خیلی خیلی روی نتیجه و رندر نهایی تاثیر میذاره! سایههای محو (Soft Shadow) یه فضای آروم و یا آب و هوای ابری رو میتونه نشون بده، در صورتی که سایههای برجسته (Sharp Shadow) باعث بهتر نشون دادن جزئیات میشن یا نوری مثل نور خورشید توی یه روز آفتابی رو براتون به وجود میارن.تغییر سایز منبع نور میتونه به طور کلی فضا و حال و هوای صحنه شما رو تغییر بده. پس باید یکم وقت بذارید و انواع مختلفی رو امتحان کنید.
2) زیادهروی ممنوع
یکی از بزرگترین و رایجترین اشتباهاتی که تازه کارها و حتی حرفهایی ها میکنن اینه که سعی میکنن روی همه چیز نور بندازن.زیادهروی کردن توی نورپردازی یه صحنه سایهها رو از بین میبره، که میدونیم چقدر نقش مهمی توی خوب جلوه کردن رندرهامون دارن! بدون سایه تمام مدلهای سهبعدی که ساختیم به نظر تخت میرسن. پس به جای ترس یا نفرت از سایهها، بهشون عشق بورزید! سعی کنید یه راهی پیدا کنید که بتونید از سایهها برای نشون دادن جزئیات استفاده کنید، یا اینکه چیزهایی که اهمیت کمتری دارن رو بیشتر توی سایه فرو ببرید.البته قرار نیست از اون طرف پشتبوم بیوفتیم و صحنه رو خیلی تاریک کنیم. این هم یه اشتباه رایج دیگهاس که آماتورها انجام میدن، مخصوصا توی رندر از شب.
3) از رنگها استفاده کنید
به جز موردی که دارید برای فیلمهای سیاه و سفید خروجی تهیه میکنید، توی بقیه موارد واقعا چرا باید تمام نورهاتون همرنگ باشن؟ استفاده از رنگ برای نورپردازی نه تنها میتونه روی احساسات بیننده تاثیر بزاره، بلکه از طرفی باعث طبیعی شدن کار میشه، چون رنگها و نورهای رنگی یه بخش جداییناپذیر از زندگی ما به حساب میان.هیچ نوری توی طبیعت کاملا سفید نیست (که با این وجود بیشتر کسایی که هنرهای کامپیوتری انجام میدن از رنگ سفید برای نورپردازی استفاده میکنن). نور طبیعی رو با درجه حرارت کلوین (یا سانتیگراد) میسنجن، که مستقیما میشه توی موتور رندر Cycles با استفاده از Blackbody Note تغییرش داد.(Add>Converter>Blackbody)
4) روی موضوع یا مدل مورد نظرتون تاکید کنید
نورپردازی نقش خیلی مهمی توی هدایت تمرکز بیننده بازی میکنه و اگه بخواید همهچیز رو به شکل یکسان نورپردازی کنید، اون موقع به این معنیه که هیچچیز توی رندر شما اهمیت ویژهای نداره.پس بهتره که یه نگاهی به صحنهای که ساختید بندازید و تصمیم بگیرید که روی چه موضوعی میخواید تاکید کنید و نورپردازی رو به شیوه ای انجام بدید که اون موضوع یا آبجکت بیشتر از همه جای صحنه، نور داشته باشه.
5) به نورهای صحنه، بافت (Texture) اضافه کنید
این مورد هم خیلی کم مورد استفادههای آرتیستهای هنرهای کامپیوتری قرار میگیره؛ اضافه کردن بافت به نورپردازیتون باعث جذابیت کار شما توی یه مرحلهی بالاتری میشه.این روش رو بعضی جاها به اسم Light Throw (پرتاب نور) یا Implied Lighting (نورپردازی مفهومی) میشناسن که در واقع نورپردازی شما از جایی خارج از قاب تصویر شما، داره به شکل مفهومی به اجزای داخل تصویر شما نور میتابونه.
6) منبع نور رو حرکت بدید
این مورد فقط توی ساخت انیمیشن کاربرد داره، اما خیلی کم مورد استفاده قرار میگیره با وجود اینکه راه خیلی قوی و موثری برای ایجاد یه خروجی جذابه.حرکت و تغییر دادن جهت، موقعیت، اندازه، رنگ و قدرت منبع نور، توی انیمیشن باعث میشه تاثیرات چشمگیری به کارتون اضافه بشه. از این روش میشه برای نشون داده گذر زمان در طول روز استفاده کرد یا روی زمانی که یکی از شخصیتها تصمیم مهمی میگیره یا اطلاعات تکاندهندهای دریافت میکنه.
یادتون باشه که برای ساختن انیمیشن بعدیتون از این روش استفاده کنید تا تاثیرش رو توی کارتون ببینید که چطور باعث انتقال احساسات و حال و هوای مورد نظر شما به بیننده میشه.